غربالگری سرطان ریه با سی تی اسکن

غربالگری سرطان ریه
5/5 - (1 امتیاز)

تشخیص سرطان ریه با غربالگری

غربالگری بکارگیری آزمایش یا معاینه برای کشف بیماری در افرادی است که علائمی ندارند. عکس ساده قفسه سینه، به عنوان یک آزمایش غربالگری برای افرادی که از نظر ابتلا به سرطان ریه پرخطر هستند مورد مطالعه قرار گرفته است، اما نشان داده نشده که این کار در اغلب افراد سبب طول عمر بیشتر شود از این رو برای غربالگری سرطان ریه توصیه نمی شوند.

در سال های اخیر، آزمایشی به نام سی تی اسکن قفسه سینه با دوز پایین (Low-Dose CT scan (LDCT)) در افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان ریه هستند (عمدتاً به این دلیل که سیگار می کشند یا قبلا سیگار می کشیدند) مورد مطالعه قرار گرفته است. اسکن LDCT می تواند به یافتن نواحی غیرطبیعی در ریه ها که ممکن است سرطانی باشند کمک کند. تحقیقات نشان داده است که برخلاف عکس ساده قفسه سینه، اسکن LDCT سالانه برای غربالگری افراد در معرض خطر بالاتر سرطان ریه می تواند جان انسان ها را نجات دهد. برای این افراد، گرفتن اسکن سالانه LDCT قبل از شروع علائم به کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه کمک شایانی می کند.

دلایل غربالگری افراد در معرض خطر بالاتر سرطان ریه

در ایالات متحده، سرطان ریه دومین سرطان شایع به شمار می رود. همچنین مهمترین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است.

اگر سرطان ریه در مراحل اولیه، یعنی زمانی که کوچک باشد و قبل از گسترش یافت شود، احتمال درمان موفقیت آمیز آن بیشتر است، که این نشانگر اهمیت غربالگری سرطان ریه می باشد. غربالگری سرطان ریه برای افرادی که سیگار می ‌کشند یا قبلاً سیگار می ‌کشیدند، اما هیچ علامت یا نشانه ای ندارند، توصیه می‌شود.

معمولاً علائم سرطان ریه تا زمانی که بیماری در مراحل پیشرفته باشد ظاهر نمی شود. حتی زمانی که سرطان ریه علائمی ایجاد می کند، بسیاری از افراد ممکن است آنها را با مشکلات دیگری مانند عفونت یا اثرات طولانی مدت سیگار اشتباه بگیرند. این ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

اگر علائمی دارید که می تواند ناشی از سرطان ریه باشد، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

راهنمای غربالگری سرطان ریه انجمن سرطان آمریکا

بر اساس توصیه های کارگروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF)، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP)، و کالج پزشکان قفسه سینه آمریکا افراد زیر باید تحت غربالگری با اسکن LDCT  قرار گیرند :

  •         افرادی که 50 تا 80 سال سن داشته و از سلامت نسبتاً خوبی برخوردار بوده و در حال حاضر یا در طی 15 سال گذشته به میزان حداقل 20 بسته – سال سیگار کشیده اند.

فرمول محاسبه بسته – سال برای سیگار عبارت است از تعداد بسته‌ های [پاکت های] سیگار در روز ضرب در تعداد سال ‌های استعمال سیگار. برای مثال، کسی که به مدت 10 سال 2 بسته در روز سیگار می ‌کشیده 20 بسته – سال سیگار کشیده (2 X 10 = 20) همچنین فردی که به مدت 20 سال روزی 1 بسته سیگار می کشیده نیز 20 بسته – سال سیگار کشیده (1 X 20 = 20).

ضروری است که تمام افرادی که قرار است غربالگری شوند سیگار کشیدن را ترک کنند.

مزایا و معایب غربالگری سرطان ریه​

مزایا و معایب غربالگری سرطان ریه

مزیت اصلی غربالگری، احتمال کمتر مرگ ناشی از سرطان ریه است که عامل بسیاری از مرگ و میر در افرادی است که در حال حاضر سیگار می‌ کشند یا قبلاً سیگار می ‌کشیدند.

با این حال، مهم است که بدانید، مانند هر نوع غربالگری، همه کسانی که غربالگری می ‌شوند، از آن سود نخواهند برد. غربالگری با LDCT همه سرطان‌ های ریه را کشف نمی‌ کند، همه سرطان‌ هایی که پیدا می‌ شوند در مراحل اولیه تشخیص داده نمی ‌شوند، و برخی از افراد که پس از غربالگری، مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می‌ شوند همچنان ممکن است جان خود را به دلیل سرطان از دست دهند.

هر بار LDCT افراد در معرض مقدار کمی تشعشع قرار می گیرند که این مقدار، کمتر از دوز CT استاندارد و بیشتر از دوز رادیوگرافی قفسه سینه است. 

اگر به غربالگری ریه فکر می کنید، موارد دیگری را باید در نظر بگیرید

غربالگری فقط باید در مراکزی انجام شود که دارای نوع مناسبی از سی تی اسکنر هستند و در اسکن LDCT برای غربالگری سرطان ریه تجربه دارند. این مرکز همچنین باید دارای تیمی از متخصصان باشد که در صورت مشاهده نتایج غیرعادی در اسکن، مراقبت و پیگیری مناسب را به بیماران ارائه دهند.

اگر سیگار می کشید، باید در مورد ترک آن مشاوره بگیرید. باید در مورد خطر ابتلا به سرطان ریه آگاه شوید و به مراکز ترک ارجاع داده شود. غربالگری جایگزین مناسبی برای ترک سیگار نیست. با ترک سیگار، افرادی که سیگاری هستند می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن را کاهش دهند.

چگونه غربالگری انجام می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، غربالگری سرطان ریه با سی تی اسکن قفسه سینه با دوز پایین سالانه (LDCT) انجام می شود. برای این آزمایش، روی یک تخت باریک و مسطح دراز می‌ کشید و دستگاه، شبیه به یکCT  معمولی، عمل میکند. بدین ترتیب که همانطور که تخت به سمت دهانه حرکت می کند، یک تیوب اشعه ایکس در داخل اسکنر می چرخد و پرتوهای اشعه ایکس را در زوایای دقیق به سمت بیمار می فرستد. این پرتوها از بدن عبور کرده و در طرف دیگر توسط اسکنر شناسایی می شوند. سپس یک کامپیوتر این نتایج را به تصاویر دقیقی از ریه ها تبدیل می کند و بعد تشخیص سرطان ریه باید پرتودرمانی سرطان ریه را سریع شروع کنید.

اسکن LDCT بدون درد است و تنها یک دقیقه طول می کشد، اگرچه کل زمان ویزیت (از جمله آماده کردن شما و قرار دادن تان روی تخت) می تواند تا نیم ساعت طول بکشد. قبل از این نوع سی تی اسکن نیازی به بلعیدن چیزی یا انجام هر گونه تزریقی ندارید.

اگر در طول غربالگری چیزی غیر طبیعی یافت شود

گاهی اوقات آزمایشات غربالگری چیزی غیر طبیعی را در ریه ها یا نواحی مجاور نشان می دهد که ممکن است سرطان باشد، ولی اکثر این یافته ‌های غیرطبیعی سرطان نیستند.

برای اطمینان بیشتر به سی تی اسکن یا آزمایشات دیگری نیاز است تا دریابیم اینها چیستند. ممکن است به سی تی اسکن های بیشتری نیاز داشته باشید، یا لازم باشد که بیوپسی ریه که در آن یک تکه از بافت ریه با سوزن یا در حین جراحی برداشته می شود، انجام شود.برای دریافت سوالات درباره سرطان ریه اینجا کلیک کنید.

خلاصه

غربالگری سرطان ریه یک استراتژی حیاتی در افزایش امکان تشخیص زودرس این نوع سرطان و افزایش شانس درمان موفقیت‌آمیز است. این فرآیند غربالگری شامل استفاده از تست‌های تصویربرداری مانند اسکن‌های CT (توموگرافی کامپیوتری) برای تشخیص تغییرات غیرطبیعی در ریه است. افرادی که به عنوان گروه‌های خطر برش می‌خورند، ممکن است به صورت منظم غربالگری شوند. این گروه‌ها شامل سیگاری‌ها، افراد با سابقه تعریض به مواد آلوده هوا یا مواد شیمیایی، و افراد با سوابق خانوادگی سرطان ریه می‌شوند. تشخیص زودرس سرطان ریه از طریق غربالگری، امکان درمان سریعتر و بهتر را افزایش می‌دهد و در نهایت می‌تواند به کاهش نرخ مرگ و میر مرتبط با این بیماری کمک کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن