درمان سرطان وولو یا ولوار (سرطان فرج) با پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتودرمانی برای سرطان ولوار
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی در درمان سرطان وولو چگونه است؟

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی (مانند پرتوهای گاما یا اشعه ایکس) و ذرات (مانند الکترون، پروتون یا نوترون) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای درمان سرطان وولو (دستگاه تناسلی خارجی زنان) که تحت عنوان سرطان فرج نیز شناخته می شود، از یک روش پرتودرمانی استفاده می شود که در آن یک دستگاه بزرگ شتابدهنده پرتو را به داخل بدن می فرستند، روشی که بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است. به این روش، پرتودرمانی خارجی یا (EBRT: External Beam Radiation Therapy)  می گویند.

نکته: به آلت تناسلی خارجی زنان، فرج یا وولو (Vulva) گفته میشود.

 چه زمانی از پرتودرمانی برای سرطان وولو استفاده می شود؟

رادیوتراپی برای سرطان فرج

در درمان سرطان وولو (فرج) اغلب از پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی استفاده می شود. ممکن است شنیده باشید که به آن کمورادیوتراپی نیز می گویند.

می توان از رادیوتراپی برای درمان سرطان های پیشرفته تر استفاده کرد. هدف از این درمان، کوچک کردن تومور است تا بتوان آن را با جراحی برداشت. گاهی اوقات پرتودرمانی به پزشک اجازه می دهد تا سرطان را حذف کند در حالی که آسیب کمتری نسبت به جراحی به بافت های سالم وارد می کند.

رادیوتراپی همچنین می ‌تواند پس از جراحی برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی باقیمانده استفاده شود.

ممکن است برای درمان غدد لنفاوی در کشاله ران و لگن از پرتودرمانی به تنهایی استفاده شود.

همچنین ممکن است با یا بدون شیمی درمانی به عنوان درمان اصلی برای زنانی که به دلیل بیماری قلبی یا ریوی یا … قادر به تحمل جراحی نیستند، استفاده شود.

 

انواع رادیوتراپی برای سرطان وولو

رادیوتراپی برای درمان سرطان وولو
رادیوتراپی برای سرطان ولوار

راه‌ های مختلفی برای ارائه پرتودرمانی خارجی وجود دارد که کمک می کند اشعه دقیق ‌تر روی تومور متمرکز شود. این به پزشکان اجازه می دهد تا دوزهای بالاتری از تشعشع را به تومور تجویز کنند و در عین حال میزان قرار گرفتن بافت های سالم مجاور در معرض اشعه را در کاهش دهند.

پرتودرمانی کانفورمال سه بعدی (D-CRT3)

در (D-CRT3) از رایانه های ویژه ای برای ترسیم محل تومور استفاده می شود. سپس پرتوها شکل می گیرند و از چندین جهت به سمت تومور نشانه می روند.

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT: Intensity-Modulated Radiation Therapy)

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده شکل پیشرفته ای از درمان سه بعدی است. این دستگاه از یک ماشین کامپیوتری استفاده می کند که در حین ارسال پرتو در اطراف بیمار حرکت می کند. همراه با شکل دادن به پرتوها و هدف قرار دادن آنها به سمت تومور از چندین زاویه، شدت (قدرت) پرتوها را می توان تنظیم کرد تا دوز رسیده به بافت های طبیعی مجاور مانند استخوان، روده، رکتوم و مثانه را محدود شوند. این به پزشکان اجازه می دهد تا دوز بالاتری از اشعه را به سرطان تحویل دهند.

 

عوارض جانبی پرتودرمانی برای سرطان وولو (فرج)

پرتودرمانی برای سرطان وولو

عوارض جانبی شایع کوتاه مدت پرتودرمانی در لگن عبارتند از:

  •         خستگی
  •         اسهال، تهوع و استفراغ
  •         تغییرات پوستی در ناحیه ای که تشعشع از آن عبور می کند تا به سرطان برسد. (این می تواند از قرمزی خفیف و موقت تا تاول زدن و تغییر رنگ پوست، متغیر باشد)
  •         پرتودرمانی می تواند باعث حساس و دردناک شدن ناحیه وولو (فرج) شود. پوست ممکن است دچار ترشح شود و باید مراقب بود دچار عفونت نشود، بنابراین ناحیه در معرض تابش باید به دقت تمیز و محافظت شود.
  •         پرتودرمانی همچنین می تواند منجر به کاهش پلاکت های خون و ایجاد کم خونی (کم شدن گلبول های قرمز) و نوتروپنی (کم شدن گلبول های سفید خون) شود. تعداد کم گلبول های قرمز خون می تواند منجر به احساس خستگی و تنگی نفس شود. تعداد کم گلبول های سفید نیز می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. شمارش خون معمولاً به مرور زمان پس از قطع پرتو به حالت عادی باز می گردد.
  •         زنانی که پس از برداشتن غدد لنفاوی، در ناحیه اینگوینال (کشاله ران) رادیوتراپی دریافت می کنند، ممکن است در محل زخم جراحی دچار مشکلاتی از قبیل دیر جوش خوردن زخم شود.
  •         تابش اشعه به غدد لنفاوی همچنین می تواند منجر به تخلیه ضعیف مایع از پاها شود. این مایع می تواند تجمع یابد و منجر به تورم پا شود، به این وضعیت ادم لنفاوی می گویند.

هنگامی که شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی انجام می شود، این عوارض جانبی شدت می یابند. اگر عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی را تجربه می کنید، به تیم مراقبت از سرطان خود اطلاع دهید. اغلب راه هایی برای تسکین آنها وجود دارد.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن