ید رادیواکتیو (رادیوید) برای درمان سرطان تیروئید

رادیوید
3.7/5 - (4 امتیاز)

درمان سرطان تیروئید با ید رادیواکتیو

ید رادیواکتیو

غده تیروئید تقریباً تمام ید موجود در بدن را جذب می کند. به همین دلیل، ید رادیواکتیو (RAI، رادیوید که همچنین به نام I-131 نیز شناخته می شود) می تواند برای درمان سرطان تیروئید استفاده شود. ید رادیواکتیو عمدتاً در سلول ‌های تیروئید تجمع پیدا می کند، جایی که اشعه می‌ تواند سلول ‌های سرطانی را که ید جذب می ‌کنند از بین ببرد و در عین حال تأثیر کمی بر سایر نقاط بدن شما داشته باشد. دوز اشعه مورد استفاده در اینجا بسیار قوی تر از دوز مورد استفاده در اسکن ید است که در تست های سرطان تیروئید انجام می شود.

این درمان می تواند برای از بین بردن (تخریب) هر بافت تیروئیدی که با جراحی برداشته نشده است یا برای درمان برخی از انواع سرطان تیروئید که به غدد لنفاوی و سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند استفاده شود.

درمان با ید رادیواکتیو به افراد کمک می ‌کند تا در صورت ابتلا به سرطان پاپیلاری یا فولیکولی تیروئید (سرطان تمایز یافته تیروئید) که به گردن یا سایر قسمت ‌های بدن گسترش یافته است، زندگی طولانی ‌تری داشته باشند، و در حال حاضر در چنین مواردی یک روش استاندارد به شمار می رود. اما مزایای درمان ید رادیواکتیو برای افراد مبتلا به سرطان های کوچک غده تیروئید که به نظر گسترش نیافته اند و اغلب می توان آنها را به طور کامل با جراحی برداشت، کمتر مشخص است. خطرات و مزایای درمان ید رادیواکتیو را از پزشک خود جویا شوید. درمان با ید رادیواکتیو نمی تواند برای درمان کارسینوم های آناپلاستیک (تمایز نشده) و مدولاری تیروئید استفاده شود، زیرا این نوع سرطان ها ید نمی گیرند.

 

آماده شدن برای درمان ید رادیواکتیو در سرطان تیروئید

 

ید درمانی سرطان تیروئید

برای اینکه درمان ید رادیواکتیو مؤثرتر باشد، باید سطح بالایی از هورمون محرک تیروئید (TSH یا تیروتروپین) در خون داشته باشید. این هورمون عاملی است که باعث می شود بافت تیروئید (و سلول های سرطانی) ید رادیواکتیو را جذب کنند. اگر تیروئید شما برداشته شده است، چند راه برای افزایش سطح TSH قبل از درمان با ید رادیواکتیو وجود دارد:

  •         یکی از راه ها قطع مصرف قرص های هورمون تیروئید برای چند هفته است. این امر باعث کاهش شدید سطح هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) می شود که منجر می شود غده هیپوفیز TSH بیشتری ترشح کند. این کم کاری عمدی تیروئید موقتی است، اما اغلب باعث بروز علائمی مانند خستگی، افسردگی، افزایش وزن، یبوست، دردهای عضلانی و کاهش تمرکز می شود.
  •         راه دیگر تزریق (شات) تیروتروپین (تیروژن) است که می تواند هورمون تیروئید را برای مدت طولانی متوقف کند. این دارو روزانه به مدت 2 روز و سپس ید رادیواکتیو در روز سوم تجویز می شود.

اکثر پزشکان همچنین توصیه می کنند که یک یا دو هفته قبل از درمان از رژیم غذایی کم ید پیروی کنید. این به معنای پرهیز از غذاهای حاوی نمک یددار و همچنین محصولات لبنی، تخم مرغ، غذاهای دریایی و سویا است.

 

عوارض ید درمانی سرطان تیروئید

 

ید رادیواکتیو | ید درمانی بعد از عمل تیروئید
عوارض بعد از ید درمانی چیست

بدن شما تا مدتی پس از انجام درمان ید رادیواکتیو، پرتو ساطع می کند. بسته به دوز مصرفی ید رادیواکتیو و جایی که تحت درمان هستید، ممکن است لازم باشد چند روز پس از درمان در بیمارستان بستری شوید و در یک اتاق ایزوله خاص بمانید تا از قرار گرفتن دیگران در معرض اشعه جلوگیری کنید. برخی از افراد ممکن است نیازی به بستری شدن نداشته باشند. هنگامی که پس از درمان به شما اجازه رفتن به خانه داده می شود، دستورالعمل هایی در مورد نحوه محافظت از دیگران در برابر قرار گرفتن در معرض تشعشع و مدت زمان لازم برای انجام این اقدامات احتیاطی به شما داده می شود. این دستورالعمل ها ممکن است در مراکز درمانی مختلف کمی متفاوت باشد. قبل از خروج از بیمارستان مطمئن شوید که دستورالعمل ها را درک کرده اید.

عوارض جانبی کوتاه مدت درمان ید رادیواکتیو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •         حساسیت و تورم گردن
  •         تهوع و استفراغ
  •         تورم و حساس شدن غدد بزاقی
  •         خشکی دهان
  •         تغییر در طعم غذاها

جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات ممکن است به مشکلات غدد بزاقی کمک کند.

درمان با ید رادیواکتیو همچنین تشکیل اشک را در برخی افراد کاهش می دهد که می تواند منجر به خشکی چشم شود. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید از آنها اجتناب کنید.

مردانی که به دلیل درمان ‌های متعدد  با ید رادیواکتیو، دوز اشعه زیادی دریافت می‌ کنند، ممکن است با کاهش اسپرم مواجه شوند یا به ندرت نابارور شوند.

ید رادیواکتیو ممکن است بر تخمدان‌ های زنان نیز تأثیر بگذارد و برخی از زنان ممکن است تا یک سال پس از درمان پریودهای نامنظم داشته باشند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان به مدت 6 ماه تا یک سال پس از درمان از باردار شدن خودداری کنند.

هیچ عارضه بدی در کودکان متولد شده از والدینی که در گذشته ید رادیواکتیو دریافت کرده اند مشاهده نشده است.

در افرادی که تحت درمان با ید رادیواکتیو قرار گرفته اند ممکن است در آینده در معرض خطر ابتلا به سرطان خون، سرطان معده و سرطان غدد بزاقی قرار بگیرند. پزشکان در مورد اینکه دقیقا چقدر این خطر افزایش می یابد اختلاف نظر دارند، اما اکثر مطالعات بزرگ نشان داده اند که این یک عارضه بسیار نادر است.

اگر در مورد خطرات احتمالی و مزایای درمان خود سؤالی دارید با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم. پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتیاج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن