علت به وجود آمدن كيست سينه

علت به وجود آمدن كيست سينه
امتیاز خود را ثبت کنید

کیست سینه

علت به وجود آمدن كيست سينه هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما تغییرات هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی، یکی از مهمترین عوامل شناخته شده است. این تغییرات هورمونی باعث تجمع مایع در غدد و مجاری شیر شده و در نتیجه کیست ایجاد می‌شود. کیست سینه کیسه‌ای پر از مایع است که معمولاً خوش‌خیم است. گاهی اوقات می‌توانید آن‌ها را احساس کنید، به‌خصوص اگر چند روز قبل از چرخه قاعدگی‌تان دردناک شوند. در بیشتر موارد، کیست‌های سینه نیازی به درمان ندارند.

کیست سینه چیست؟

کیست سینه کیسه‌ای بدون خطر (خوش‌خیم) و پر از مایع در سینه شماست. برخی از کیست‌ها آنقدر کوچک هستند که نمی‌توان آن‌ها را احساس کرد، در حالی که برخی دیگر تا چند اینچ رشد می‌کنند به اندازه‌ای بزرگ که بتوانید آن‌ها را احساس کنید و حتی باعث ناراحتی شما شوند. خوشه‌هایی از کیست‌ها می‌توانند در یک یا هر دو سینه تشکیل شوند. کیست‌های سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند. همچنین آن‌ها به چیزی جدی‌تر تبدیل نمی‌شوند.

احتمال ابتلا به کیست سینه بیشتر است اگر شما:

  • بین 35 تا 50 سال سن داشته باشید.
  • قبل از یائسگی باشید (هنوز چرخه قاعدگی دارید).
  • یائسه باشید (دیگر چرخه قاعدگی ندارید) اما از هورمون درمانی (HRT) استفاده می‌کنید.

انواع کیست سینه

سه نوع کیست سینه وجود دارد:

  1. کیست ساده سینه: کاملاً پر از مایع است، کیست‌های ساده همیشه خوش‌خیم هستند. هیچ ناحیه جامدی در کیست وجود ندارد و دیواره کیست صاف است. آن‌ها حدود 90٪ از کل کیست‌های سینه را تشکیل می‌دهند.
  2. کیست پیچیده سینه: این نوع کیست که ترکیبی از اجزای مایع و جامد دارد، ممکن است در تا 20٪ موارد سرطان سینه باشد. پزشک شما معمولاً بیوپسی از بافت می‌گیرد، به این معنی که بخشی از بافت سینه شما را برداشته و برای تجزیه به آزمایشگاه می‌فرستد.
  3. کیست پیچیده سینه: یک کیست پیچیده پر از مایع است، اما ممکن است مقداری کیست ابری شکل در مایع داشته باشد، یا لبه‌ها تا حدودی نامنظم باشند. گاهی اوقات، این‌ها با سوزن بیوپسی آسپیره می‌شوند و سپس بافت برای تجزیه فرستاده می‌شود. در موارد دیگر، ممکن است پزشک یک قرار ملاقات پیگیری در شش ماه توصیه کند زیرا احتمال کمی (کمتر از 2٪) وجود دارد که سرطانی باشد.

کیست‌های سینه همچنین می‌توانند میکروسیست یا ماکروسیست باشند. بیشتر بافت سینه حاوی میکروسیست است که بسیار کوچک هستند و ممکن است با سونوگرافی یا حتی فقط زیر میکروسکوپ دیده شوند. ماکروسیست‌ها بزرگ‌تر هستند و اغلب می‌توان آن‌ها را احساس کرد.

برای علائم سرطان زیر بغل کلیک کنید.

کیست‌های سینه چقدر شایع هستند؟

کیست‌های سینه شایع هستند. حدود 7 درصد از تمام زنان، در یک نقطه از زندگی خود دچار کیست سینه خواهند شد.

علائم کیست سینه چیست؟

علائم کیست سینه چیست؟

برخی از کیست‌ها آنقدر کوچک هستند که نمی‌توانید آن‌ها را احساس کنید. اگر کیست سینه بزرگتری دارید، ممکن است توده‌ای را احساس کنید که:

  • نرم یا سفت است، اگرچه اکثر آن‌ها نرم هستند.
  • گرد و صاف با لبه‌های مشخص.
  • دردناک یا حساس، به خصوص قبل از چرخه قاعدگی شما.
  • درست قبل از شروع پریود بزرگتر و بعد از پریود کوچکتر.
  • به راحتی زیر پوست شما قابل جابجایی است (به خصوص کیست‌های بزرگ).
  • کیست‌های سینه می‌توانند کوچک باشند، مانند یک دانه برنج یا نخود فرنگی. آن‌ها همچنین می‌توانند به اندازه یک توپ گلف بزرگ باشند. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که کیست آن‌ها درست قبل از پریودشان که سطح هورمون تغییر می‌کند، تغییر می‌کند یا دردناک می‌شود. برخی دیگر ترشحات نوک پستان یا درد موضعی دارند.

علت به وجود آمدن كيست سينه

عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد کیست سینه نقش داشته باشند عبارتند از:

  • تغییرات طبیعی در بافت سینه: با افزایش سن و تغییرات هورمونی، بافت سینه نیز تغییر می‌کند که می‌تواند منجر به تشکیل کیست شود.
  • پاسخ‌های بافتی به هورمون‌ها: برخی از زنان به دلیل ویژگی‌های بافتی خاص یا پاسخ‌های بافتی به هورمون‌ها، بیشتر از سایر افراد مستعد تشکیل کیست در سینه‌های خود هستند.
  • عوامل محیطی: برخی مطالعات نشان می‌دهند که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، مصرف برخی داروها و سبک زندگی نیز ممکن است در ایجاد کیست سینه نقش داشته باشند.

عوارض این بیماری چیست؟

هیچ عارضه تهدید کننده زندگی برای کیست‌های سینه وجود ندارد. آن‌ها می‌توانند عفونی شوند یا بزرگ، سفت و دردناک شوند و نیاز به آسپیراسیون داشته باشند.
اگر خطر ابتلا به سرطان سینه بالایی دارید، پزشک شما ممکن است نظارت مکرر یا آزمایش‌های اضافی را توصیه کند.

علائم کیست زیر بغل چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد کیست سینه می‌شود؟

علت دقیق کیست سینه هنوز ناشناخته است. کارشناسان معتقدند نوسانات هورمونی طبیعی ممکن است باعث تشکیل آن‌ها شود. کیست‌های سینه معمولاً پس از یائسگی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، ایجاد نمی‌شوند. همچنین تصور می‌شود که بخشی از چرخه زندگی طبیعی سینه است زمانی که بافت غده‌ای تولید کننده شیر کوچک می‌شود (انحلال) و مایع به دام می‌افتد.

برای اطلاع از علائم هشدار دهنده سرطان ها کلیک کنید.

کیست‌های سینه چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

پزشک اغلب کیست‌های سینه را در طول ماموگرافی‌های روتین که برای غربالگری سرطان سینه انجام می‌شود، پیدا می‌کنند. اما ممکن است خودتان هم یک کیست سینه بزرگ‌تر پیدا کنید. برای تشخیص کیست سینه، پزشک شما ممکن است:

  • یک معاینه فیزیکی برای احساس قوام توده و یادداشت موقعیت دقیق آن انجام دهد.
  • سونوگرافی سینه را تجویز کند. این نشان می‌دهد که توده جامد است یا پر از مایع.
  • اگر بالای 30 سال هستید یا موعد ماموگرافی شما فرا رسیده است، ماموگرافی را تجویز کنید.
  • اگر خطر ابتلا به سرطان شما بیشتر است، ارائه‌دهنده شما ممکن است MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) سینه را نیز توصیه کند. این حساس‌ترین آزمایش برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه در افرادی است که دارای ریسک بالا هستند.

آسپیراسیون کیست سینه چگونه انجام می‌شود؟

در طول بیوپسی سوزنی (که آسپیراسیون نیز نامیده می‌شود)، یک پزشک یک سوزن توخالی را وارد کیست می‌کند. با خارج شدن مایع، کیست فرو ریخته می‌شود.

درمان کیست سینه

درمان کیست سینه

در بیشتر موارد، شما نیازی به درمان ندارید. کیست‌های ساده سینه هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کنند و گاهی اوقات حتی خود به خود از بین می‌روند.
اگر کیست ناراحت‌کننده است، پزشک شما می‌تواند مایع را با سوزن تخلیه کند. با این حال، مایع ممکن است برگردد. اگر برگشت و همچنان دردناک بود، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن آن داشته باشید.
برای کیست‌های پیچیده، ممکن است برای بررسی هر گونه تغییر به معاینات مکرر نیاز داشته باشید.

کیست‌های سینه از بین می‌روند؟

اغلب، کیست‌های سینه خود به خود از بین می‌روند. مهم است که در صورت مشاهده هر گونه تغییر در سینه‌های خود با یک پزشک تماس بگیرید تا بتوانند شما را معاینه کنند. انجام خودآزمایی سینه و شرکت در ویزیت‌های سالانه یا ماموگرافی در تشخیص این تغییرات بسیار موثر است.

چه اتفاقی می‌افتد اگر کیست سینه درمان نشود؟

ممکن است کیست سینه به هیچ درمانی نیاز نداشته باشد. اگر بسیار کوچک است و باعث درد شما نمی‌شود، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که به آن زمان بدهد تا خود به خود از بین برود. اما اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا کیست همچنان رشد می‌کند، تخلیه مایع ممکن است بهترین راه برای درمان علائم شما باشد.

چگونه از کیست سینه جلوگیری کنم؟

شما نمی‌توانید از کیست سینه جلوگیری کنید. اما خودآزمایی‌های منظم و ماموگرافی‌های روتین راه‌های خوبی برای مدیریت کلی سلامت سینه هستند. هرگز فرض نکنید که یک توده جدید “فقط یک کیست” است. همیشه بهتر است برای معاینه با یک پزشک در ارتباط باشید..

عکس کیست سینه

آیا کیست سینه می‌تواند سرطانی باشد؟

ممکن است، اما شانس آن کم است. کیست‌های ساده خوش‌خیم هستند و بیشتر موارد توده‌های سینه (حدود 90%) را تشکیل می‌دهند. کیست‌های پیچیده نیز معمولاً خوش‌خیم هستند (کمتر از 2 درصد خطر ابتلا به سرطان). یک کیست پیچیده بالاترین احتمال سرطانی شدن را با حدود 14 تا 23 درصد دارد.

آیا کیست‌های سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند؟

کیست‌های سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد.

علائم خطر سرطان سینه

آیا کیست سینه می‌تواند به تومور تبدیل شود؟

یک کیست سینه خوش‌خیم به تومور تبدیل نمی‌شود. این یک تصور غلط رایج است.

همه چیز درباره مراحل سرطان سینه

آیا کیست‌های سینه جدی هستند؟

کیست‌های سینه در زنان بسیار شایع است و معمولاً نشانه‌ای از مشکل نیست.

چه زمانی باید نگران کیست سینه باشم؟

بیشتر کیست‌های سینه بی ضرر هستند و نباید باعث نگرانی شوند. اما بهتر است پزشک شما هر گونه کیست سینه را بررسی کند تا مطمئن شود.

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

چه سوالاتی باید از پزشک در مورد کیست‌های سینه بپرسم؟

اگر به شما کیست سینه تشخیص داده شده است، در نظر بگیرید از پزشک خود بپرسید:

چه نوع کیست سینه ای است (ساده، پیچیده)؟
آیا نیاز به آسپیراسیون، بیوپسی یا برداشته شدن دارد؟
آیا به ماموگرافی یا سونوگرافی مکرر نیاز دارم؟
آیا باید به مصرف هورمون درمانی ادامه دهم؟

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از سرطان

خلاصه

کیست‌های سینه به خصوص در افراد 40 ساله شایع هستند. خبر خوب این است که این کیست‌ها تقریباً همیشه بی ضرر هستند. اگرچه کیست‌ها شایع هستند، اما همیشه از پزشک خود بخواهید هر گونه توده یا برآمدگی جدیدی را که پیدا می‌کنید بررسی کند. همیشه بهتر است در مورد سلامتی خود احتیاط کنید.

بهترین دکتر سرطان سینه در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن