درمان مولتیپل میلوما (میلوم متعدد) با پرتودرمانی یا رادیوتراپی

درمان میلوم متعدد
3/5 - (2 امتیاز)

مولتیپل میلوما چیست؟

مولتیپل میلوما
درمان جدید بیماری مولتیپل میلوما

سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. سلول‌ ها تقریباً در هر قسمت از بدن می ‌توانند به سرطان تبدیل شوند و به نواحی دیگر گسترش یابند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی شروع و گسترش سرطان، به مقاله سرطان چیست رجوع کنید.

به سرطان سلول های پلاسما (پلاسما سل) مولتیپل میلوما یا میلوم متعدد (Multiple Myeloma یا به اختصار MM) گفته می شود. پلاسماسل ها بطور طبیعی در مغز استخوان یافت می شوند و بخش مهمی از سیستم ایمنی به شمار می روند. سیستم ایمنی از چندین نوع سلول تشکیل شده است که برای مبارزه با عفونت ها و سایر بیماری ها با یکدیگر کار می کنند. لنفوسیت ها (سلول های لنفاوی) یکی از انواع اصلی گلبول های سفید در سیستم ایمنی هستند و شامل سلول های T و B می باشند. لنفوسیت ها در بسیاری از نواحی بدن مانند غدد لنفاوی، مغز استخوان، روده ها و جریان خون وجود دارند.

هنگامی که سلول های B به عفونت پاسخ می دهند، بالغ می شوند و به سلول های پلاسما (پلاسما سل) تبدیل می شوند. پلاسما سل ها آنتی ‌بادی ‌هایی (که ایمونوگلوبولین‌ نیز نامیده می‌ شوند) تولید می‌ کنند که به بدن کمک می ‌کند تا به میکروب‌ ها حمله کند و آنها را از بین ببرد. سلول های پلاسما عمدتاً در مغز استخوان یافت می شوند. مغز استخوان بافت نرم داخل استخوان هاست. علاوه بر سلول ‌های پلاسما، مغز استخوان طبیعی خانه سایر سلول‌ های خونی مانند گلبول‌ های قرمز، گلبول‌ های سفید و پلاکت ‌ها نیز می ‌باشد.

به طور کلی، زمانی که سلول ‌های پلاسما سرطانی می ‌شوند و خارج از کنترل رشد می ‌کنند، به آن مولتیپل میلوما یا میلوم متعدد می ‌گویند. سلول های پلاسما یک پروتئین غیر طبیعی (آنتی بادی) می سازند که با نام های مختلفی از جمله ایمونوگلوبولین مونوکلونال، پروتئین مونوکلونال (پروتئین M)، M-spike یا پاراپروتئین شناخته می شود.

با این حال، سایر اختلالات پلاسماسلی نیز وجود دارند که پلاسماسل های غیرطبیعی دارند اما تمام مشخصات مولتیپل ملیوم فعال را شامل نشوند. این اختلالات سلول های پلاسما عبارتند از:

  •         گاموپاتی مونوکلونال با اهمیت نامشخص (MGUS)
  •         میلوم مولتیپل بطئی (SMM)
  •         پلاسماسیتوما منفرد
  •         آمیلوئیدوز با زنجیره سبک

 

آیا مولتیپل میلوما درمان قطعی دارد | درمان مولتیپل میلوما چیست؟

درمان جدید مولتیپل میلوما

اگر میلوم متعدد در شما تشخیص داده شده است، تیم مراقبت از سرطان شما گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد. مهم است که در مورد هر یک از راه های درمان مولتیپل میلوما به دقت فکر کنید و مزایای هر گزینه درمان مولتیپل میلوما را در مقابل خطرات و عوارض جانبی احتمالی آن بسنجید.

درمان های سیستمیک

منظور از درمان سیستمیک، استفاده از داروهای خوراکی یا تزریقی (داخل سرم) می باشد. این درمان های سیستمیک می توانند به سلول های سرطانی در هر نقطه از بدن برسند.

روش های درمان قطعی مولتیپل میلوما به صورت سیستمیک عبارتند از:

  •         درمان دارویی برای مولتیپل میلوما
  •         پیوند سلول های بنیادی برای مولتیپل میلوما
  •         CAR T-cell Therapy برای مولتیپل میلوما
  •         درمان های حمایتی برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما

 درمان های موضعی

برخی از درمان ها را درمان های موضعی می نامند. این بدان معنی است که این روش ها تومور را فقط در محل تحت درمان کنترل می کنند و روی سایر نقاط بدن تاثیری ندارند. این درمان‌ ها بیشتر برای سرطان ‌هایی که در مراحل اولیه (کمتر پیشرفته) هستند  مفید می باشند، اگرچه ممکن است در برخی شرایط دیگر نیز استفاده شوند.

روش های درمان سرطان مولتیپل میلوما به صورت موضعی عبارتند از:

  •         جراحی برای مولتیپل میلوما
  •         پرتودرمانی برای مولتیپل میلوما

در ادامه بیشتر در خصوص پرتودرمانی برای مولتیپل میلوما شرح خواهیم داد.

 

پرتودرمانی برای درمان مولتیپل میلوما

درمان مولتیپل میلوما
پرتودرمانی برای سرطان میلوم متعدد | درمان میلوم متعدد

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی از پرتوها یا ذرات، انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در شرایطی که به شیمی درمانی و یا سایر داروها پاسخ نداده باشید، بیماری باعث درد می شود یا ممکن است استخوان در مرز شکستگی باشد، در این شرایط، از پرتودرمانی برای درمان برخی از نواحی استخوان آسیب دیده ناشی از میلوما استفاده می شود. رادیوتراپی همچنین رایج ترین درمان برای پلاسماسیتوما منفرد است.

اگر میلوما به شدت استخوان های مهره (کمر) را ضعیف کرده باشد، این استخوان ها می توانند فروبپاشند و به نخاع و اعصاب نخاعی فشار وارد کنند. علائم این وضعیت عبارتند از تغییر ناگهانی در حس (مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن)، ضعف ناگهانی عضلات پا، یا مشکلات ناگهانی در ادرار یا حرکت روده ها. این یک وضعیت اورژانسی است. بیمارانی که این علائم را دارند باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنند. اغلب برای جلوگیری از فلج شدن، درمان سریع با پرتودرمانی و یا جراحی مورد الزامی است.

بهترین متخصص رادیوانکولوژی در تهران | سوالات متداول پرتودرمانی و سرطان

نوع پرتودرمانی که اغلب برای درمان مولتیپل میلوما یا پلاساسیتومای منفرد استفاده می شود، پرتودرمانی خارجی نامیده می شود. در این روش، اشعه از دستگاهی خارج از بدن به سمت سرطان نشانه می رود. انجام پرتودرمانی بسیار شبیه به عکس برداری تشخیصی با اشعه ایکس است با این تفاوت که انرژی اشعه در پرتودرمانی بسیار بیشتر است، هر جلسه پرتودرمانی طولانی تر است و دوره درمان می تواند برای چند هفته ادامه یابد.

 

اثرات جانبی پرتودرمانی در درمان مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما درمان دارد

عوارض جانبی پرتودرمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •         تغییرات پوستی در ناحیه تحت درمان که می تواند از قرمزی تا تاول و پوسته اندازی متغیر باشد
  •         خستگی
  •         حالت تهوع
  •         اسهال (اگر شکم یا لگن در حال درمان باشد)
  •         افت گلبول های خون

این علائم پس از پایان درمان بهبود می یابند.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم. پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتیاج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان مولتیپل میلوما (میلوم متعدد) با پرتودرمانی یا رادیوتراپی»

  1. بنده چون مالتیپل میلوما دارم در زمانی که نیاز به پرتو درمانی داشتم تحت نظر دکتر کرباسی بودم. مهره پشتم هم شکسته بود.ایشان بسیار حاذق و توانمند در کارشان هستند. به لطف خدا بعد از رادیو تراپی کار پیوند هم انجام دادم در حال حاضر حدود دوسال از پیوندم هم میگذرد. برای مبارزه بااین بیماری داشتنروحیه خوب بسیار موثری است. با آرزوی سلامتی برای همه بیماران.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن