درمان غیر جراحی سرطان پروستات

درمان غیر جراحی سرطان پروستات
امتیاز خود را ثبت کنید

درمان‌ غیرجراحی سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است. خوشبختانه، با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی متنوعی برای این بیماری وجود دارد. یکی از این روش‌ها، درمان غیر جراحی سرطان پروستات است که در ادامه به طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا درمان‌های غیرجراحی سرطان پروستات؟

درمان غیر جراحی سرطان پروستات ممکن است به دلایل مختلفی مانند سن بیمار، وضعیت کلی سلامتی، مراحل سرطان پروستات و ترجیحات بیمار انتخاب شوند. این درمان غیر جراحی سرطان پروستات معمولاً عوارض جانبی کمتری نسبت به جراحی دارند و می‌توانند به اندازه جراحی موثر باشند.

درمان های غیر جراحی سرطان پروستات

انکولوژیست ها پزشکانی هستند که در درمان سرطان متخصص هستند. دو نوع انکولوژیست وجود دارد: انکولوژیست بالینی و پزشکی. انکولوژیست های بالینی سرطان پروستات را با استفاده از رادیوتراپی سرطان پروستات، شیمی درمانی و هورمون درمانی درمان می کنند. انکولوژیست پزشکی سرطان پروستات را با استفاده از شیمی درمانی سرطان پروستات، هورمون درمانی سرطان پروستات و ایمونوتراپی سرطان پروستات درمان می کند. اینها درمان های غیر جراحی هستند.

اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات احتمالاً در دوره ای از درمان خود به متخصص انکولوژی بالینی مراجعه می کنند. گاهی اوقات یک برنامه درمانی شامل جراحی همراه با یک یا چند درمان غیر جراحی می شود. تمام برنامه های درمانی در یک جلسه تیم چند رشته ای (MDT) مورد بحث قرار می گیرد که شامل حداقل یک جراح اورولوژی، یک سرطان شناس، یک رادیولوژیست و یک پاتولوژیست است.

بسته به درجه بندی گلیسون، مرحله بندی و گسترش سرطان، سه نوع درمان وجود دارد که می توانند با جراحی سرطان پروستات یا از یکدیگر استفاده شوند.

اینها عبارتند از:

  • درمان های هورمونی
  • پرتودرمانی (یا رادیوتراپی)
  • شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی

گاهی اوقات از واژه های کمکی بعد، قبل و (همراه با) برای توصیف این درمان ها زمانی که در ترکیبات مختلف استفاده می شوند استفاده می شود.

درمان های غیر جراحی سرطان پروستات

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با هورمون درمانی

سلول های سرطانی پروستات با حضور هورمون های مردانه به نام آندروژن تحریک می شوند. آندروژن های اصلی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هستند. هدف از هورمون درمانی کاهش حضور این هورمون های مردانه است. آنها عمدتاً در بیضه ها و به میزان کمتری توسط غدد فوق کلیوی تولید می شوند. درمان محرومیت از آندروژن (ADT) یا درمان سرکوب آندروژن برای مسدود کردن آندروژن ها استفاده می شود. این گاهی اوقات هورمون درمانی نامیده می شود.

ADT باعث کوچک شدن یا رشد کندتر سرطان پروستات برای مدتی می شود، اما این درمان به تنهایی نمی تواند سرطان پروستات را درمان کند.

هورمون درمانی اغلب مورد استفاده قرار می گیرد:

  • اگر سرطان به حدی گسترش یافته باشد که تنها با رادیوتراپی یا جراحی قابل درمان نباشد
  • اگر سرطان پس از جراحی یا رادیوتراپی عود کند
  • قبل، حین و بعد از رادیوتراپی

هورمون درمانی اغلب همراه با پرتودرمانی در تلاش برای کوچک کردن سرطان و بهبود نتیجه درمان استفاده می شود. این می تواند در شرایطی باشد که نمره PSA و گلیسون بالا باشد (لینک زیر) که ممکن است به این معنی باشد که خطر بازگشت سرطان پس از درمان بیشتر است.
اگر به هر دلیلی قادر به انجام عمل جراحی یا رادیوتراپی نیستید، ممکن است به جای آن از هورمون استفاده شود.

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با رادیوتراپی یا پرتودرمانی

درمان‌های مبتنی بر پرتو معمولاً از پرتوها یا ذرات فوتون با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با آسیب رساندن به DNA استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از رادیوتراپی سرطان پروستات وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است. موارد اصلی مورد استفاده در بریتانیا – هم در NHS و هم در بخش خصوصی، پرتودرمانی خارجی با استفاده از رادیوتراپی تعدیل‌شده شدت و براکی‌تراپی است.

گاهی اوقات از Cyberknife (TM) (رادیوتراپی Hypofractionated) استفاده می شود. درمان پرتو پروتون در آمریکا استفاده می شود اما در بریتانیا به عنوان یک گزینه درمانی استاندارد در نظر گرفته نمی شود. برای استفاده روتین از پرتو درمانی پروتون باید تحقیقات و مطالعات کاری بیشتری انجام شود.

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با پرتو درمانی خارجی (EBRT).

این یک نوع رایج پرتو است که برای درمان غده پروستات و سلول های سرطانی درون آن استفاده می شود. به عنوان یک درمان سرپایی طی 4-8 هفته ارائه می شود. اگر در این دوره از زمان تحویل داده شود، اغلب هدف آن درمان سرطان پروستات است.

قبل از شروع هفته های درمان، رادیوتراپی برنامه ریزی می شود. این به یک سی تی اسکن ویژه نیاز دارد – “سی تی اسکن برنامه ریزی”. ممکن است لازم باشد مثانه پر شود یا راست روده قبل از تکمیل این کار تخلیه شود.

دستگاهی که این نوع رادیوتراپی را ارائه می دهد معمولاً یک شتاب دهنده خطی است. اینها ماشین های بزرگی هستند که در حالی که فرد تحت درمان روی یک کاناپه سخت دراز کشیده است، در اطراف او حرکت می کنند. دستگاه شخص را لمس نمی کند اما تابش را از زوایای مختلف ارسال می کند. 

سر دستگاه حاوی برگ های سرب پیچیده ای است که به دقت کنترل می شوند تا پرتو تشعشع را شکل دهد تا آسیب به بافت طبیعی به حداقل برسد و تابش به غده پروستات به حداکثر برسد. این درمان پیشرفته رادیوتراپی تعدیل‌شده شدت (IMRT) نامیده می‌شود که اکنون در اکثر مراکز NHS در دسترس است.

یک دوز تابش (یک بار بازدید) کسری نامیده می شود. به طور سنتی EBRT/IMRT برای سرطان پروستات از طریق 37 فراکسیون تحویل داده می شود. با دقت بیشتر ماشین‌ها و پیچیدگی سیستم‌های برنامه‌ریزی، اکنون می‌توان درمان‌ها را در بخش‌های کمتر با دوز بیشتر انجام داد: برخی از طرح‌های درمانی اکنون پرتو را در 20 بخش ارائه می‌کنند.

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با SBRT (سایبرنایف)

سایبرنایف نوعی پرتو درمانی بدن استریوتاکتیک (SBRT) است. این یک سیستم هدایت تصویر است که دوزهای بسیار بالاتری از تابش را با دقت بسیار بالا ارائه می دهد. مزیت بزرگ آن این است که درمان را می توان در 5 دوز تحویل داد.

این به عنوان یک درمان اولیه برای سرطان پروستات در مراحل اولیه، اغلب همراه با هورمون درمانی و همچنین برای کاهش سرعت سرطان پیشرفته پروستات استفاده می شود.

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با پرتو پروتون (PBT)

پرتو پروتون نوع جدیدی از ذرات درمانی است که از پرتوی از ذرات پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. مزیت پروتون درمانی نسبت به سایر انواع EBRT این است که ذرات باردار را می توان به عمق خاصی هدف قرار داد و آسیب به بافت طبیعی از ورود، خروج و پراکندگی پرتو به حداقل می رسد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این دارو در سرطان پروستات موثرتر از IMRT است، اگرچه در تعدادی از زمینه‌های محدود مؤثرتر است.

سرطان‌هایی که بر عصب بینایی تأثیر می‌گذارند و کودکان را درمان می‌کنند. کریستی و UCLH سیستم هایی دارند که این سرطان ها را هدف قرار می دهند، اما درمان پروستات در NHS ارائه نمی شود. با این حال UCLH با پروتون بیم اینترنشنال شراکت دارد تا PBT را به بیماران خصوصی برای درمان سرطان پروستات ارائه دهد.

درمان غیر جراحی سرطان پروستات با براکی تراپی

براکی تراپی شامل کاشت بذرهای رادیواکتیو در داخل یا در کنار ضایعات سرطانی در پروستات است. دو نوع براکی تراپی وجود دارد : دوز بالا و دوز کم

مزایای درمان های غیر جراحی سرطان پروستات

مزایای درمان‌های غیر جراحی سرطان پروستات:

  • کمتر تهاجمی: در مقایسه با جراحی، درمان‌های غیرجراحی معمولاً کمتر تهاجمی هستند و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارند.
  • عوارض جانبی کمتر: عوارض جانبی درمان‌های غیرجراحی معمولاً کمتر از جراحی است.
  • می‌توانند با سایر درمان‌ها ترکیب شوند: درمان‌های غیرجراحی می‌توانند با سایر درمان‌ها مانند جراحی، هورمون درمانی و شیمی‌درمانی ترکیب شوند تا نتایج بهتری حاصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن