درمان سرطان پروستات در 5 جلسه

درمان سرطان پروستات در 5 جلسه
امتیاز خود را ثبت کنید

در 25 سال گذشته، پرتودرمانی برای سرطان پروستات به لطف فناوری جدید پیشرفت های انقلابی داشته است. درمان پرتودرمانی سرطان پروستات در حال حاضر موثرتر از همیشه است و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند. درمان سرطان پروستات در 5 جلسه را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

اکثر سرطان های پروستات در حال حاضر در حالی که هنوز در پروستات هستند و گسترش نیافته اند تشخیص داده می شوند. سرطان پروستات که هنوز گسترش نیافته است (معروف به سرطان “محلی”) را می توان از طریق پرتودرمانی درمان کرد و اغلب درمان کرد. برای درمان سرطان پروستات، یک دوره پرتودرمانی با شدت بالا و پنج دوره درمانی بهبود میابد.

چگونه در 5 جلسه میتوان سرطان پروستات را درمان کرد؟

در این روش از نوع بسیار دقیق پرتوهای خارجی به نام پرتودرمانی بدن استریوتاکتیک (SBRT) استفاده می شود.

SBRT به ما اجازه می دهد تا پروستات را با دقت هدف قرار دهیم و سلول های سرطانی درون آن را از بین ببریم.
از آنجایی که این نوع پرتودرمانی بسیار دقیق است، می‌توانیم دوزهای بالاتری از پرتودرمانی سرطان پروستات را در هر ویزیت ارائه کنیم. این رویکرد به شما امکان می دهد دوره کامل پرتودرمانی سرطان پروستات را در کمتر از یک هفته کامل کنید.

اثر بخشی استریوتاکتیک چگونه است؟

استریوتاکتیک را با استفاده از شتاب‌دهنده خطی Varian TrueBeam همراه با سیستم هدف‌گیری پروستات (BrainLab ExacTrac Dynamic) ارائه می‌دهند که حرکات بدن شما را محاسبه می‌کند. این سطح از دقت ایمنی و اثربخشی این درمان ها را تا حد زیادی افزایش می دهد. توانایی برای تجسم آناتومی دقیق اطراف پروستات شما را افزایش می دهد و شامل موارد زیر است:

  • شامل حرکات ظریفی است که به طور طبیعی رخ می دهند، مانند زمانی که در حال تنفس هستید
  • به طور خودکار موقعیت و تراز پروستات را در طول درمان سرطان پروستات تصحیح می کند
  • کل دوره درمان طی پنج ویزیت کوتاه بدون محدودیت در فعالیت، تماس های شخصی یا توانایی کار شما انجام می شود.

انکولوژیست پرتودرمانی شما همراه با پرسنل سرطان پروستات در کلینیک پرتودرمانی سرطان پروستات به شما کمک می کند تا درک کنید که در طول پرتو درمانی خود چه انتظاری دارید.

درمان سرطان پروستات در 5 جلسه

فواید درمان سرطان پروستات در 5 جلسه

  • تأثیر کمتر بر برنامه شما: قبلاً، پرتودرمانی برای سرطان پروستات به معنای پرتودرمانی روزانه پنج روز در هفته به مدت حداکثر نه هفته بود. در حالی که این درمان بسیار خوب کار می کند، سفر مکرر به قرار ملاقات های پرتودرمانی می تواند عوارض زیادی داشته باشد. رویکرد ما به شما این امکان را می‌دهد که کل دوره پرتودرمانی خود را تنها در پنج جلسه کامل کنید.
  • زمان کمتری روی میز پرتو: با استفاده از SBRT، می‌توانیم پرتو را به سرعت در عرض پنج دقیقه از زمان درمان تحویل دهیم. این زمان بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که سایر سیستم‌ها (از جمله CyberKnife) برای ارائه همان سطح تشعشع نیاز دارند. این به معنای زمان کمتری است که در آن پروستات شما ممکن است از جای خود خارج شود و خطر کمتری برای تحت تأثیر قرار گرفتن بافت سالم وجود دارد.
  • زمان بیشتری برای بازگشت به زندگی خود: با تعداد کل جلسات کمتر، زمان بیشتری برای زندگی آنطور که می خواهید دور از بیمارستان دارید.

درمان سرطان پروستات در پنج جلسه برای چه کسانی بهتر است؟

متخصص سرطان پروستات به شما در درک خطر بیماری کمک خواهند کرد. با شما بحث خواهند کرد که آیا شما کاندیدای خوبی برای این رویکرد سریعتر هستید یا خیر.

درمان پنج جلسه برای بیماران سرطان پروستات به موارد زیر توصیه می شود:

  • سرطان پروستات موضعی، به این معنی که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است
  • بیماران کم، متوسط و منتخب با خطر بیماری بالا که با استفاده از تعدادی از عوامل بالینی از جمله تهاجمی بودن سرطان تعیین می شود.
  • بیماران منتخب با بیماری محدود خارج از پروستات

چرا این تشعشعات را برای سرطان پروستات انتخاب میکنند؟

  • عوارض جانبی کمتر از طریق دقت: تصمیم شما برای درمان سرطان پروستات در مقابل انتخاب نظارت فعال معمولاً در خطرات و مزایای درمان تأثیرگذار است. با پرتودرمانی که بسیار دقیق است، بسیاری از خطرات و عوارض جانبی درمان (مانند اختلال نعوظ و اختلال عملکرد روده) به شدت کاهش می‌یابد، اگر از بین نرود. به همین دلیل است که روی جدیدترین فناوری تابش مانند سیستم ExacTrac Dynamic سرمایه گذاری می کند تا بالاترین سطح دقت، اثربخشی و ایمنی را برای بیماران فراهم کند.
  • هیدروژل SpaceOAR™: به عنوان یک سطح ایمنی اضافی، ما از هیدروژل SpaceOAR™ در طول درمان برای جدا کردن پروستات از رکتوم استفاده می کنیم. این جداسازی به تیم ما اجازه می دهد تا از رکتوم در برابر تشعشع محافظت کند و از این طریق عملکرد طبیعی روده را حفظ کند. این همچنین به ما امکان می دهد سرطان پروستات شما را با دوزهای بالاتر پرتو در مدت زمان کوتاه تری درمان کنیم.
  • رویکرد تیمی به توصیه‌های درمانی: برنامه انکولوژی اورولوژی و متخصصان سرطان پروستات را گرد هم می‌آورد تا در مورد هر مورد بحث کنند و به یک توصیه درمانی مشترک برسند. این بدان معناست که شما یک نظر در مورد نحوه درمان سرطان خود را از متخصصان رادیواکتیو، جراحان اورولوژی و انکولوژیست های پزشکی خواهید شنید. به این ترتیب، می‌توانید با اطمینان از حرکت رو به جلو با درمان در مقابل تماشا و انتظار یا برعکس، احساس اطمینان کنید.

5 جلسه درمان رادیکال رادیوتراپی برای سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان هایی است که در مردان تشخیص سرطان پروستات داده می شود، بنابراین تحقیق در مورد پیشگیری و درمان موضوع محبوبی است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که یک درمان جدید رادیکال رادیوتراپی برای مردانی که سرطان پروستات تشخیص داده شده است به اصطلاح درمان توربو می تواند میزان درمان های رادیوتراپی مورد نیاز را به طور چشمگیری کاهش دهد، از 20 جلسه  به 5 جلسه. سرطان پروستات در بریتانیا نیز انجام شده است. از این تحقیق حمایت کرد و تایید کرد که برای بیماران بی خطر است.

روش رادیکال رادیوتراپی

روش رادیکال رادیوتراپی

این کارآزمایی بالینی توسط دانشگاه کوئینز بلفاست رهبری شد و “کارآزمایی SPORT” (مطالعه ای برای ارزیابی رادیوتراپی استریوتاکتیک پروستات در سرطان موضعی پروستات پرخطر) نامگذاری شد و اولین مورد از این نوع در بریتانیا است.

این کارآزمایی خاص شامل 30 مرد از ایرلند شمالی بود که از درمان پیشرفته جدید SABR (رادیوتراپی استریوتاکتیک Ablative Body) استفاده کردند که هم برای هدف قرار دادن سرطان‌های خاص بسیار دقیق است و هم می‌تواند دوزهای بیشتری را در هر جلسه درمانی ارائه دهد. این نوع درمان همچنین به عنوان پرتودرمانی بدن استریوتاکتیک (SBRT) شناخته می‌شود و به دلیل توانایی هدف‌گیری منحصربه‌فردش در عین محافظت از اندام‌های اطراف و سایر بافت‌های سالم شناخته شده است.

مزایای پرتودرمانی رادیکال برای بیماران چیست؟

بیماران مراجعه کمتری به بیمارستان خواهند داشت و بنابراین از صرفه جویی در هزینه سفر و پارکینگ به دلیل سفرهای کمتر بهره مند می شوند. کاهش مراجعات به بیمارستان می تواند بار روانی جلسات درمانی را کاهش دهد و زمان بیشتری را برای بهبودی جسمی و ذهنی فراهم کند. همچنین به لطف فناوری هیدروژل خاصی که می تواند روده را در طول دوره درمان محافظت کند، خطر عوارض جانبی (مانند مشکلات روده) کاهش می یابد. هدف اصلی درمان به حداقل رساندن عوارض جانبی تغییر دهنده زندگی سرطان پروستات و بهبود شانس بیمار برای کنترل بیماری است.

معنی درمان رادیکال رادیوتراپی برای آینده سرطان پروستات چیست؟

این درمان برای هدف قرار دادن پروستات بسیار مطلوب است، زیرا به دلیل قرار گرفتن عمیق آن در ناحیه لگن، و نزدیکی نزدیک به عروق خونی و عملکردهای جنسی، یکی از دشوارترین مناطق برای برداشتن از طریق جراحی (پروستاتکتومی) است. خطر عوارض ادراری نیز بیشتر است – طبق تحقیقات سرطان انگلستان، حدود 70 درصد بیماران پس از پروستاتکتومی از مشکلات کنترل مثانه رنج می برند.

حدود 70 مرد از 100 مرد (حدود 70 درصد) 6 ماه پس از برداشتن پروستات رادیکال در کنترل مثانه خود مشکل دارند.

امید است که این درمان جدید رادیکال رادیوتراپی بتواند زمان انتظار را کاهش دهد، نتایج بیماران را بهبود بخشد و رادیوتراپی سرطان پروستات را برای NHS مقرون به صرفه‌تر کند.

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کوئینز بلفاست همچنین نشانگرهای زیستی را شناسایی کرد که می‌توانند برای پیش‌بینی اینکه آرزو می‌کنند بیمارانی که در این درمان شرکت می‌کنند، بیشتر در معرض سمیت روده هستند تورم و التهابی که به روده بزرگ می‌رود و باعث می‌شود روده به درستی کار نمی‌کند و در برخی موارد استفاده شود، شناسایی شد. موارد، پارگی چنین پیش‌بینی‌هایی می‌تواند تفاوت بزرگی در نتایج بیمار ایجاد کند.

منبع1

منبع2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن