همه چیز درباره گرید سرطان پستان

گرید سرطان پستان
4/5 - (3 امتیاز)

همه چیز درباره گرید سرطان پستان (درجه بندی سرطان سینه)

آگاهی از گرید سرطان پستان به منظور درک سرعت رشد و گسترش آن بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره گرید سرطان پستان ارائه خواهیم داد.

گرید سرطان پستان چیست؟

سلول‌ های سرطانی زمانی که از پستان خارج شده و در آزمایشگاه بررسی می‌ شوند، درجه ‌بندی یا اصطلاحا گرید بندی می ‌شوند. گرید بر اساس این تعیین می شود که سلول های سرطانی چقدر شبیه سلول های طبیعی هستند.

گرید بندی برای کمک به پیش‌ بینی نتیجه درمان شما (پیش ‌آگهی درمان) و کمک به تشخیص سرطان سینه اینکه چه درمان‌ هایی ممکن است برای شما مناسب تر باشند، استفاده می ‌شود.

  •         گرید پایین (گرید 1) معمولاً به این معنی است که سرطان رشد کندی دارد  و احتمال انتشار آن کمتر است.
  •         گرید بالا (گرید 3) به این معنی است که سرطان رشد سریعی دارد و احتمال گسترش آن بیشتر است.
  •         گرید متوسط ( گرید 2) به این معنی است که سرطان، سریع تر از سرطان گرید 1 اما کندتر از سرطان گرید 3 در حال رشد است.
گرید بندی سرطان سینه

نحوه گرید بندی سلول های سرطان پستان مهاجم (IDC = Invasive Ductal Carcinoma)

سه ویژگی سلول سرطان پستان مهاجم، مورد مطالعه قرار گرفته و به هر یک امتیازی بین عدد 1 تا 3 داده می شود. سپس امتیازها جمع بسته می شوند تا عددی بین 3 تا 9 به دست آید و در گزارش آسیب شناسی (پاتولوژی) شما ذکر می شود. گاهی اوقات به جای اعداد، از اصطلاحات well differentiated ، moderately differentiated و poorly differentiated برای توصیف گرید سرطان استفاده می شود:

  •         گرید 1 یا well differentiated (نمره 3، 4، یا 5). سلول ها کندتر رشد می کنند و بیشتر شبیه سلول های طبیعی پستان هستند.
  •         گرید 2 یا moderately differentiated (نمره 6، 7). سلول ها با سرعت متوسط رشد می کنند و خصوصیات رشد آنها بین گرید 1 و 3 است.
  •         گرید 3 یا poorly differentiated  (نمره 8، 9). سلول‌ های سرطانی بسیار متفاوت از سلول‌ های طبیعی به نظر می ‌رسند و احتمالاً سریع ‌تر، رشد و گسترش خواهند یافت.

گرید بندی کارسینوم داکتال درجا (DCIS = Ductal Carcinoma In-Situ) {تومور غیرمهاجم پستان}

کارسینوم داکتال درجا نیز بر اساس میزان غیرطبیعی بودن سلول های سرطانی گرید بندی می شود و دارای سیستم گرید بندی مشابهی است که برای سرطان پستان مهاجم استفاده می شود (به پاراگراف قبل مراجعه کنید).

  •         گرید 1 یا گرید پایین. سلول ها کندتر رشد می کنند و بیشتر شبیه سلول های طبیعی پستان هستند. این سلول ها تمایل دارند گیرنده های استروژن و پروژسترون داشته باشند. 
  •         گرید 2 یا گرید متوسط. سلول ها با سرعت متوسط رشد می کنند و خصوصیات رشد آنها بین گرید 1 و 3 است.
  •         گرید 3 یا گرید بالا. سلول های سرطانی بسیار متفاوت از سلول های طبیعی به نظر می رسند و سریعتر رشد می کنند. این سلول ها تمایل دارند گیرنده های استروژن و پروژسترون نداشته باشند (یعنی ER منفی و PR منفی باشند). همچنین کارسینوم داکتال درجا گرید بالا، اغلب احتمال بیشتری دارد که به سرطان پستان مهاجم تبدیل شود.

بهتر است با اصطلاح نکروز هم آشنا شوید. نکروز (Necrosis) یا مرگ بافت (نواحی سلول های سرطانی مرده یا در حال مرگ) نیز ذکر شده است. اگر نکروز وجود داشته باشد، به این معنی است که تومور به سرعت در حال رشد است. اگر مجرای پستان با سلول های مرده و در حال مرگ پر شده باشد، اصطلاح کمدونکروز (Comedo necrosis) ممکن است به کار رود. کمدونکروز اغلب با گرید بالایی از کارسینوم داکتال درجا مرتبط است و شانس بیشتری برای تبدیل شدن به سرطان پستان مهاجم را دارد.

بهترین مرکز رادیوتراپی در تهران | بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران​

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

2 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره گرید سرطان پستان»

    1. با سلام،

      از لطف شما سپاسگزارم. خوشحالم که مقاله مورد پسند شما واقع شده است.

      هدف من از نوشتن این مقاله، ارائه اطلاعات مفیدی در مورد گرید سرطان پستان بود. گرید سرطان پستان یکی از عوامل مهم در تعیین پیش‌آگهی و درمان سرطان پستان است. امیدوارم این مقاله بتواند به بیماران و خانواده‌های آنها در درک بهتر این موضوع کمک کند.

      با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن