پرتودرمانی برای لنفوم غیر هوچکین | رادیوتراپی در سرطان غدد لنفاوی

پرتو درمانی لنفوم
1/5 - (1 امتیاز)

رادیوتراپی در لنفوم هوچکین و غیر هوچکین

برای مطالعه بخش قبل کلیک کنید و ادامه مقاله پرتودرمانی لنفوم غیر هوچکین را دنبال کنید.

بخش دوم) پرتو درمانی برای لنفوم غیر هوچکین

درمان قطعی لنفوم غیر هوچکین

پرتودرمانی ممکن است برای درمان لنفوم غیر هوچکین (NHL) در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گیرد:

  •         می توان از آن به عنوان درمان اصلی برای برخی از انواع لنفوم غیر هوچکین استفاده کرد، در صورتی که این تومورها در مراحل اولیه (مرحله 1 یا 2) یافت شوند، زیرا این تومورها به خوبی به پرتو پاسخ می دهند.
  •         برای لنفوم های پیشرفته تر (مرحله 3 یا 4) و برای برخی از لنفوم ها که تهاجمی تر هستند، گاهی اوقات از پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی استفاده می شود.
  •         افرادی که پیوند سلول های بنیادی دریافت می کنند، ممکن است همراه با شیمی درمانی با دوز بالا، پرتو به کل بدن دریافت کنند تا سلول های لنفوم را در سراسر بدن از بین ببرند.
  •         پرتودرمانی را می توان برای کاهش (تسکین) علائم ناشی از لنفومی که به اندام های داخلی مانند مغز یا نخاع یا استخوان گسترش یافته است، یا زمانی که تومور به دلیل فشار بر اعصاب باعث ایجاد درد می شود، استفاده کرد.

 

رادیوتراپی لنفوم غیر هوچکین چگونه انجام می شود؟

پرتودرمانی لنفوم غیر هوچکین
آیا لنفوم غیر هوچکین قابل درمان است

هنگامی که از پرتودرمانی برای درمان لنفوم غیر هوچکین استفاده می شود، اغلب یک پرتو متمرکز دقیق از دستگاهی خارج از بدن ارسال می شود. این روش تحت عنوان پرتودرمانی خارجی شناخته می شود. پرتودرمانی خارجی برای لنفوم غیر هوچکین ممکن است شامل پرتوهای ساخته شده از فوتون (متداول ترین شکل)، پروتون یا الکترون، بسته به موقعیت باشد.

در این روش نیز مانند پرتودرمانی لنفوم هوچکین، قبل از شروع درمان، تیم پرتو درمانی اندازه گیری های دقیقی را برای یافتن زوایای صحیح برای هدف گیری پرتوهای پرتو و دوز مناسب تابش انجام می دهد. این جلسه برنامه ریزی که شبیه سازی نامیده می شود، معمولا شامل انجام تست های تصویربرداری مانند CT اسکن یا ام آر آی است.

این روش نیز مانند پرتودرمانی لنفوم هوچکین، اغلب 5 روز در هفته به مدت چند هفته انجام می شود. درمان بسیار شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است، اما تابش قوی تر است. این روش به خودی خود بدون درد است. هر درمان فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اگرچه با احتساب زمان تنظیم – قرار دادن شما در محل درمان – گاهی ممکن است بیشتر طول بکشد.

در برخی موارد ممکن است پرتودرمانی همراه با دارو نیز تجویز شود. (برای جزئیات بیشتر به ایمونوتراپی مراجعه کنید.)

 

عوارض پرتودرمانی لنفوم غیر هوچکین

پرتودرمانی سرطان غدد لنفاوی | درمان قطعی سرطان لنفوم

عوارض جانبی پرتودرمانی بستگی به این دارد که پرتودرمانی برای کدام ناحیه از بدن انجام شود.

عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  •         تغییرات پوستی در نواحی تحت تابش
  •         احساس خستگی
  •         حالت تهوع
  •         اسهال

در صورت پرتو درمانی در ناحیه شکم، حالت تهوع و اسهال عارضه ای شایع است.

پرتودرمانی در چندین ناحیه، به ویژه پس از شیمی درمانی، می تواند تعداد پلاکت های خونی را کاهش دهد و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

تابش اشعه به ناحیه سر و گردن می تواند منجر به زخم های دهان و مشکل در بلع شود. برخی از افراد بعداً دچار مشکل خشکی دهان نیز می شوند.

اغلب این اثرات مدت کوتاهی پس از پایان درمان از بین می روند.

اگر پرتودرمانی و شیمی درمانی با هم داده شوند، عوارض جانبی می تواند شدیدتر باشند.

تکنیک‌ های پرتودرمانی بسیار پیشرفته ‌تری وجود دارند که می ‌توانند قرار گرفتن در معرض تشعشع در اندام‌ های مجاور را محدود کنند.

عوارض جانبی جدی طولانی ‌مدت ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 

  •         تابش به قفسه سینه ممکن است به ریه ها آسیب برساند و منجر به مشکلات تنفسی شود. همچنین می تواند بر قلب تأثیر بگذارد و ممکن است احتمال حمله قلبی را در آینده افزایش دهد.
  •         تابش به گردن می تواند منجر به مشکلات تیروئید در مراحل بعدی زندگی شود. این می تواند منجر به خستگی و افزایش وزن شود.
  •         عوارض جانبی پرتودرمانی مغز می تواند 1 یا 2 سال پس از درمان جدی شود و ممکن است شامل سردرد و مشکلاتی مانند از دست دادن حافظه، تغییرات شخصیتی و مشکل در تمرکز باشد.
  •         انواع دیگر سرطان می تواند در ناحیه ای که تشعشع دریافت کرده است تشکیل شود. برای مثال، تابش به قفسه سینه ممکن است خطر سرطان ریه (به ویژه در افرادی که سیگار می‌ کشند) و سرطان سینه را افزایش دهد، اما این امر نادر است.

اگر رادیوتراپی به خوبی و با دستگا­ههای مجهز انجام شود احتمال ایجاد این عوارض و همچنین شدت این مشکلات کمتر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : علت تورم غدد لنفاوی

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی سارکوم

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

منابع: hodgkinnon-hodgkin

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن