رژیم غذایی برای سرطان پروستات | رازهای سلامتی مردان

رژیم غذایی برای سرطان پروستات
امتیاز خود را ثبت کنید

فهرست

اهمیت حفظ یک رژیم غذایی برای سرطان پروستات سرشار از مواد مغذی برای سلامت کلی به خوبی شناخته شده است، اما آیا می دانستید که خوردن غذاهای خاص (و اجتناب از برخی دیگر) می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت پروستات داشته باشد؟ تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در آینده را کاهش دهد، به بهبود چشم انداز مردان مبتلا به این بیماری کمک کند و احتمال عود سرطان کم کردن کند.

سرطان پروستات چیست؟

 

چه غذایی می تواند به سرطان پروستات کمک کند؟

شاید شنیده باشید که برخی غذاها یا مکمل‌های غذایی می‌توانند به کند کردن رشد سرطان پروستات یا کاهش خطر عود آن بعد از درمان کمک کنند. همچنین ممکن است شنیده باشید که برخی غذاها برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مضر هستند.

این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد برخی از این غذاها است. اما شواهد محکمی برای هیچ یک از آنها وجود ندارد، زیرا مطالعات مختلف نتایج متفاوتی داشته‌اند. این بدان معناست که نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که آیا هیچ یک از این غذاها در صورت ابتلا به سرطان پروستات مفید یا مضر هستند.

بسیاری از مردان می‌خواهند بدانند که آیا غذاهای خاص یا رژیم غذایی خاصی می‌تواند به درمان یا حتی بهبود سرطان پروستات کمک کند. اما تا زمانی که شواهد بیشتری در مورد تاثیر هر غذای جداگانه وجود نداشته باشد، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، شامل میوه و سبزیجات فراوان و طیف گسترده‌ای از سایر غذاهای سالم، بهترین راه است.

در حالی که رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند سرطان را درمان کند یا خطر ابتلا به آن را از بین ببرد، خوردن بیشتر سبزیجات، غلات کامل و غذاهای گیاهی به طور پیشگیرانه، تأثیر مثبتی بر سلامت پروستات داشته و به روند کلی درمان سرطان کمک می کند. رژیم غذایی مخصوص آقایان (MEAL) که در یک مطالعه کلیدی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت، شامل موارد زیر است:

دو وعده روزانه سبزیجات چلیپایی: کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم چینی، شلغم و گل کلم سرشار از ایزوتیوسیانات هستند که ممکن است به جلوگیری از رشد سرطان کمک کنند.

دو وعده روزانه گوجه فرنگی: گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند. آنتی اکسیدان ها به بدن در خلاص شدن از رادیکال های آزاد (اتم های ناپایدار) که عملکرد سلول های سالم را مختل می کنند، کمک می کنند.

یک یا دو وعده روزانه غلات کامل: این می تواند شامل جو دوسر سرشار از فیبر، برنج قهوه ای، کینوا و جو باشد.

یک یا چند وعده روزانه حبوبات یا لوبیا: حبوبات و لوبیاهای کم چرب و سرشار از پروتئین شامل نخود، سویا، عدس، خرنوب و بادام زمینی هستند.

یک یا چند وعده روزانه میوه ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید: این گروه مهم از آنتی اکسیدان ها به وفور در پرتقال، طالبی، هویج، سیب زمینی شیرین و سبزیجات برگ تیره یافت می شود.

غذاهای مضر برای سرطان پروستات

چه غذاهایی برای سرطان پروستات مضر هستند؟

ممکن است شنیده باشید که خوردن مقدار زیادی از رژیم غذایی برای سرطان پروستات خاص ممکن است برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مضر باشد، از جمله:

لبنیات و کلسیم
گوشت قرمز یا فرآوری شده
غذاهای چرب.
با همه این غذاها، برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مضر باشند. این بدان معناست که نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیا خوردن کمتر این غذاها می‌تواند کمک کند یا خیر.

نیازی نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. برای درک کامل تأثیر آنها بر سرطان پروستات به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما همچنان می‌توانید بیشتر این غذاها را در مقادیر متوسط به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید. با این حال، صندوق جهانی تحقیقات سرطان توصیه می کند از گوشت فرآوری شده اجتناب کنید، زیرا می تواند خطر ابتلا به برخی دیگر از انواع سرطان را افزایش دهد.

آنچه از رژیم غذایی خود حذف می کنید به اندازه آنچه اضافه می کنید مهم است. رژیم غذایی MEAL در روز به شما اجازه نمی دهد بیش از مقدار زیر مصرف کنید:

دو اونس (حدود 56 گرم) گوشت های فرآوری شده
دو تا سه اونس (حدود 56 تا 85 گرم) گوشت قرمز
یک قاشق غذاخوری کره
دو زرده تخم مرغ
یک فنجان شیر کامل
کاهش یا حذف موارد زیر از رژیم غذایی شما نیز می تواند سلامت پروستات را تقویت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد:

نوشابه های شیرین و آبمیوه های صنعتی
غذاهای با قندهای افزودنی
غذاهای فرآوری شده
آرد سفید
الکل
مطالعات نشان می دهد که حفظ رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و کم چرب حیوانی ممکن است رشد تومور را کند کند. با این حال، درمان پزشکی هنوز برای درمان و بهبود سرطان پروستات ضروری است. چاقی یکی دیگر از عواملی است که بر سلامت پروستات تأثیر می گذارد و با نتایج منفی‌تر سرطان پروستات مرتبط است. پیروی از اصول رژیم غذایی MEAL، کاهش مصرف قند و انجام ورزش منظم می تواند منجر به کاهش وزن و همچنین بهبود سلامت پروستات شود.

رژیم غذایی و سرطان پروستات

رژیم غذایی و سرطان پروستات

داشتن یک رژیم غذایی سالم در صورت ابتلا به سرطان پروستات بسیار مهم است. این رژیم غذایی برای سلامت عمومی شما و همچنین بهبودی بعد از سرطان ضروری است. همچنین می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری ها کمک کند.

تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان پروستات

در حال حاضر شواهد محکمی برای اینکه باید از مواد غذایی خاصی اجتناب کنید یا برعکس، آنها را حتما مصرف کنید، وجود ندارد. با این حال، درمان سرطان پروستات می تواند مشکلاتی را در رژیم غذایی شما ایجاد کند، مانند اسهال بعد از رادیوتراپی. همچنین ممکن است برخی از مردان در حفظ وزن سالم با مشکل مواجه شوند و دچار اضافه وزن یا کمبود وزن شوند. در صورت بروز هر گونه مشکل، پزشک می تواند شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

رایوتراپی سرطان پروستات

رژیم غذایی برای سرطان پروستات

 

رژیم غذایی برای سرطان پروستات به معنای ایجاد تعادل بین گروه های مختلف غذایی و انتخاب غذاهایی است که هم خوشمزه و هم مغذی باشند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به شما کمک کند:

بهبودی بعد از درمان
احساس بهتر
احساس کنترل بیشتر
حفظ وزن سالم
ویژگی های یک رژیم غذایی سالم:

سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات:
سعی کنید روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. اینها می توانند تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک باشند.
برای دریافت طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی، سعی کنید از انواع مختلف میوه و سبزیجات با رنگ های مختلف استفاده کنید.

روزانه غلات نشاسته دار مانند سیب زمینی، نان، برنج و ماکارونی مصرف کنید.
در صورت امکان، از انواع سبوس دار غلات، نان و ماکارونی استفاده کنید.
حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود را فراموش نکنید؛ آنها جایگزین مناسبی برای گوشت با چربی کم و منبع خوبی از پروتئین هستند.

کم چرب، گوشت قرمز و فرآوری شده، چربی اشباع و نمک:
از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون، سوسیس، سالامی و پپرونی در رژیم غذایی خود اجتناب کنید یا آن را کاهش دهید.
میزان مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را به 700 تا 750 گرم گوشت خام در هفته محدود کنید. این معادل 500 گرم گوشت پخته در هفته یا حدود 70 گرم گوشت پخته در روز است. به عنوان مثال، 2 عدد سوسیس حدود 60 گرم گوشت پخته است.

به جای گوشت قرمز، مرغ یا ماهی را انتخاب کنید.
گوشت بدون چربی را انتخاب کنید.
مصرف چربی های اشباع شده موجود در غذاهایی مانند گوشت چرب، بیسکویت، چیپس، پنیر، خامه و کره را محدود کنید.
از چربی های غیراشباع سالم مانند روغن های گیاهی، زیتون و آفتابگردان به مقدار کم استفاده کنید.

کم قند:
میزان مصرف غذاهای پر کالری را محدود کنید.
این موارد شامل شکلات، کیک و نوشابه های گازدار حاوی قند هستند.

مصرف کافی مایعات:
روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید.
می توانید آب، شیر کم چرب، چای و قهوه و نوشیدنی های بدون قند مصرف کنید.
به دلیل میزان قند موجود، مصرف آبمیوه یا اسموتی را به 150 میلی لیتر در روز محدود کنید.

تغذیه برای سرطان پروستات

چگونه سرطان پروستات باعث مشکلات رژیم غذایی می شود؟

برخی از درمان های سرطان می توانند منجر به تغییرات بلندمدت در رژیم غذایی برای سرطان پروستات شما شوند و بر نحوه و میزان مصرف غذا تأثیر بگذارند.

توصیه های رژیم غذایی برای افراد کم وزن:

اگر کمبود وزن دارید، توصیه های رژیم غذایی برای شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، باید از محصولات پرچرب برای افزایش کالری دریافتی خود استفاده کنید.

مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه:

در صورت بروز هر گونه مشکل در رژیم غذایی یا کاهش وزن، حتما با پزشک، یا متخصص تغذیه صحبت کنید. آنها می توانند در مورد نحوه تنظیم رژیم غذایی به شما مشاوره دهند.

مشکلات روده بعد از رادیوتراپی:

رادیوتراپی پروستات می تواند بر عملکرد روده شما تأثیر بگذارد. ممکن است اجابت مزاج شما بیشتر و شل تر شود. تغییر در رژیم غذایی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

عوارض جدی پس از رادیوتراپی:

رادیوتراپی همچنین می تواند بر بافت ها و سایر اندام های ناحیه لگن تأثیر بگذارد. با پزشک خود صحبت کنید اگر:

شب ها نیاز به دفع مدفوع دارید.
برای دفع مدفوع نیاز به عجله به دستشویی دارید یا به موقع نمی رسید.
خونریزی از مقعد دارید.
علائم روده دیگری دارید که در زندگی فعال و کامل شما اختلال ایجاد می کند.
ممکن است در صورت داشتن این مشکلات، نتوانید به طور کامل یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

الکل و سیگار:

هیچ مدرکی وجود ندارد که الکل و سیگار بر رشد سرطان پروستات تأثیر بگذارند. اما ترک سیگار و کاهش مصرف الکل می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند و برای سلامت کلی شما بهتر است.

مصرف الکل:

هیچ سطحی از مصرف الکل را نمی توان کاملا بی خطر در نظر گرفت. اگر تصمیم به مصرف الکل دارید، توصیه می شود:

در یک هفته بیش از 14 واحد الکل مصرف نکنید. این معادل حدود 6 لیوان متوسط شراب یا 6 پینت آبجو با 4 درصد الکل است.
اگر این مقدار را مصرف می کنید، آن را به طور مساوی در حداقل 3 روز پخش کنید.
در طول هفته چند روز بدون الکل داشته باشید تا به کاهش میزان مصرف شما کمک کند. 
ترک سیگار بهترین کاری است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. ابزارها و خدمات زیادی برای کمک به موفقیت شما در ترک سیگار وجود دارد.

مکمل و داروگیاهی برای سرطان پروستات

مکمل و داروهای گیاهی برای سرطان پروستات

برخی از افراد تمایل به استفاده از مکمل های غذایی یا داروهای گیاهی دارند، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آنها برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مفید هستند. حتی برخی از آنها ممکن است مضر باشند.

مکمل های غذایی:

شواهد کمی وجود دارد که مکمل ها برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مفید باشند.
برخی از مکمل ها ممکن است با درمان سرطان پروستات تداخل داشته باشند، بنابراین در صورت مصرف هر گونه مکملی، پزشک یا پرستار خود را مطلع کنید.

اکثر افراد با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، بدون نیاز به مصرف مکمل، می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، بیش از میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای هر ماده مغذی مصرف نکنید زیرا دوزهای بالا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

برخی از مردان ممکن است نیاز به مصرف مکمل های خاصی داشته باشند. به عنوان مثال:
ویتامین D: سعی کنید روزانه 10 میکروگرم (μg) مکمل ویتامین D مصرف کنید. زیرا در این ماه ها نور خورشید کافی در کشور برای تولید ویتامین D کافی توسط بدن وجود ندارد.
کلسیم: اگر تحت درمان هورمونی هستید، پزشک ممکن است مکمل کلسیم را برای شما تجویز کند.
داروهای گیاهی:

برخی از مردان تمایل به مصرف داروهای گیاهی برای کمک به مدیریت سرطان پروستات یا عوارض جانبی درمان آن دارند. به عنوان مثال، برخی از مردان برای کمک به گرگرفتگی، چای مریم گلی می نوشند. اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که داروهای گیاهی بتوانند به درمان سرطان پروستات یا کاهش عوارض جانبی کمک کنند.

مهم است که پزشک خود را از هر گونه درمان کمکی که استفاده می کنید، از جمله داروهای گیاهی، مطلع کنید. برخی از داروهای گیاهی ممکن است با درمان سرطان شما تداخل داشته باشند و برخی ممکن است بر سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) شما تأثیر بگذارند و باعث شوند آزمایش PSA غیرقابل اعتماد شود.

علائم سرطان پروستات

مکمل های گیاهی در حال آزمایش:

به تازگی محققان به بررسی مکمل هایی حاوی مواد مختلفی مانند انار، چای سبز، کلم بروکلی، زردچوبه، سویا پرداخته اند تا ببینند آیا تاثیری بر سرطان پروستات دارند یا خیر.
نتایج متناقضی به دست آمده است، برخی از مطالعات نشان می دهند که ممکن است مفید باشند و برخی دیگر نشان می دهند که کمکی نمی کنند. همه این مطالعات کوچک و کوتاه مدت بوده اند، بنابراین برای اینکه بفهمیم آیا هیچ مکملی واقعاً کمک می کند یا خیر، به مطالعات بزرگتر و چندین ساله نیاز داریم.

6 غذا برای تقویت سلامت پروستات

داشتن یک رژیم غذایی مغذی که شامل برخی سبزیجات، حبوبات و ماهی های چرب باشد، ممکن است از سلامت پروستات و سلامت کلی حمایت کند.

رژیم غذایی شما می تواند تأثیر بسزایی بر سلامتی شما، از جمله سلامت پروستات داشته باشد.
با افزودن غذاهای سالم و دوستدار پروستات به رژیم غذایی خود، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به مشکلات پروستات، از جمله سرطان پروستات را کاهش دهید.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است و از هر 8 مرد در ایالات متحده 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه نقش دقیق رژیم غذایی در سلامت پروستات مشخص نیست، اما چندین نظریه وجود دارد. برخی از کارشناسان بر این باورند که رژیم غذایی پرچرب و پر قند غربی ممکن است به افزایش ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

برخی مطالعات، رژیم های غذایی با مصرف زیاد لبنیات و همچنین مصرف کل کلسیم بالا از طریق غذا و مکمل ها را با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط دانسته اند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این ارتباط مورد نیاز است.

هنگام ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، همچنان باید برای غربالگری منظم سرطان پروستات به پزشک خود مراجعه کنید، اما می توانید با افزودن 6 غذای زیر به رژیم غذایی خود، از سلامت پروستات خود حمایت کنید.

غربالگری سرطان پروستات

گوجه فرنگی برای سرطان پروستات

1. گوجه فرنگی

برخی از میوه ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

تحقیقات بیشتری برای تأیید این فواید مورد نیاز است، اما در بررسی 24 مطالعه، محققان پیشنهاد کردند که مردانی که گوجه فرنگی بیشتری مصرف می کنند، احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

گوجه ممکن است آسیب سلولی را کاهش دهد و تولید سلول های سرطانی را کند کند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

از آنجایی که لیکوپن به دیواره سلولی گوجه فرنگی خام به طور محکم متصل است، بدن در جذب آن مشکل دارد. بنابراین، محصولات گوجه فرنگی پخته یا پوره شده ممکن است گزینه های بهتری باشند، مانند:

رب گوجه فرنگی
سس اسپاگتی
گوجه فرنگی خشک
آب گوجه فرنگی

چگونه گوجه فرنگی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
گنجاندن دستورهای غذایی بیشتر با پایه گوجه فرنگی در رژیم غذایی شما ساده است.
بسیاری از غذاهای خوشمزه با گوجه فرنگی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. به عنوان مثال، افزودن مقداری گوجه فرنگی خشک یا تازه به سالاد، خوردن تخم مرغ با گوجه فرنگی ورقه شده یا سس سالسا و لذت بردن از سوپ های گوجه فرنگی راه های عالی برای افزایش مصرف لیکوپن هستند.

در ماه های تابستان، می توانید گوجه فرنگی تازه و محلی را برای افزودن به ساندویچ و ریختن در سالاد خریداری کنید.
نوشیدن هر روز صبح آب گوجه فرنگی ساده، گزینه خوبی دیگر است. 

بروکلی برای سرطان پروستات

2. بروکلی

بروکلی سبزی‌ای است که حاوی ترکیبات پیچیده بسیاری است که ممکن است به محافظت برخی افراد در برابر سرطان کمک کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که بین میزان مصرف سبزیجات چلیپایی (گروهی که شامل بروکلی می‌شود) و پایین آمدن خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط وجود دارد.

دلیل این ارتباط هنوز مشخص نیست، اما محققان پیشنهاد می‌کنند که برخی مواد شیمیایی گیاهی موجود در این سبزیجات از جمله سولفورافان که در جوانه‌های بروکلی به مقدار زیاد وجود دارد به طور انتخابی سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و از بین می‌برند، در حالی که سلول‌های سالم پروستات را تحت تاثیر قرار نمی‌ده دهند.

سایر سبزیجات چلیپایی عبارتند از گل کلم، کلم پیچ، جوانه بروکسل و کلم برگ.

چگونه بروکلی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
می‌توانید بروکلی را به تفت‌دادنی‌ها، سوپ‌ها و سالادها اضافه کنید یا به سادگی آن را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید.

اگر نگران خراب شدن سبزیجات تازه هستید، خرید بروکلی منجمد را در نظر بگیرید تا بتوانید هر زمان که وقت داشتید آن را بپزید.

چای سبز برای سرطان پروستات

3. چای سبز

هزاران سال است که مردم از چای سبز به دلیل فواید سلامتی آن استفاده می کنند. محققان مطالعات زیادی در مورد تأثیر آن بر سرطان انجام داده اند.

شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاص موجود در چای سبز ممکن است با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و پیام رسانی هورمونی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

ترکیبات زیر می توانند فواید سلامتی چای سبز را توضیح دهند:

مشتقات گزانتین
اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)
اپی کاتچین

چگونه چای سبز بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
اگر طعم چای سبز را دوست دارید، با نوشیدن یک فنجان هر صبح به جای قهوه معمولی شروع کنید.
اگر ترجیح می دهید از کافئین اجتناب کنید، نسخه بدون کافئین آن را امتحان کنید. اگر چای گرم دوست ندارید، سعی کنید آن را در یخچال خنک کنید و برای یک نوشیدنی خنک کننده یخ به آن اضافه کنید.

اگر طرفدار طعم آن نیستید، سعی کنید از چای سبز خنک به عنوان مایع در اسموتی های خانگی استفاده کنید یا پودر چای سبز به آن اضافه کنید.

4. حبوبات و سویا

حبوبات گروهی از مواد غذایی هستند که شامل لوبیا، بادام زمینی و عدس می شوند. حبوبات حاوی ترکیبات گیاهی با فعالیت بیولوژیکی به نام فیتواستروژن هستند.

ایزوفلاون ها یکی از این فیتواستروژن ها هستند. یک بررسی نشان داد که افرادی که بیشترین فیتواستروژن را مصرف می کردند، 20 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را نسبت به گروهی با کمترین مصرف داشتند.

اثرات ضد سرطانی فیتواستروژن ها ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی آنها و تأثیر بر تنظیم هورمونی و مرگ سلولی ناشی شود.

در حالی که هنوز نیاز به تحقیقات قطعی بیشتری است، برخی از تحقیقات، ایزوفلاون های سویا را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.

موسسه ملی سرطان (NCI) ارتباطی بین مصرف سویا و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) نشان داده است.

PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می شود. آزمایش PSA که میزان PSA خون شما را اندازه گیری می کند، به عنوان یک آزمایش غربالگری برای سرطان پروستات استفاده می شود.

این تحقیق همچنین به نظر می رسد نشان دهد که سویا در صورت مصرف همراه با سایر غذاهای ضد سرطان، موثرتر است.

چگونه حبوبات و سویا بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
برای افزودن حبوبات و سویا بیشتر به رژیم غذایی برای سرطان پروستات خود، در نظر بگیرید که در حداقل برخی وعده های غذایی، پروتئین گیاهی را جایگزین گوشت کنید. این می تواند به معنای امتحان کردن “دوشنبه های بدون گوشت” یا حرکت به سمت یک رژیم غذایی گیاهی باشد.

سعی کنید همبرگر لوبیا سیاه با سبزیجات فراوان درست کنید. همچنین، هوموس خانگی تهیه شده از نخود فرنگی مخلوط شده، سس خوشمزه ای برای سبزیجات یا نان سبوس دار است.

5. آب انار

مانند چای سبز، انار نیز منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است.
آب انار به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها، شهرت به عنوان یک “ابر میوه” دارد. آنتی اکسیدان ها ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک کنند.

موسسه ملی سرطان (NCI) می گوید که آب انار و برخی از اجزای زیستی فعال آن ممکن است به مهار تکثیر سلول های سرطانی پروستات کمک کند.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که آب انار و عصاره آن تولید برخی از سلول های سرطانی پروستات را مهار می کند، اگرچه تحقیقات بیشتری روی انسان مورد نیاز است.

چگونه آب انار بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
شما می توانید آب انار را از اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. اگر نوشیدن آب انار به تنهایی برای شما خوشایند نیست، می توانید آن را با آب معمولی رقیق کنید یا کمی آب گازدار به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید برای شیرین کردن سالاد مورد علاقه خود، به سس سالاد خانگی، دانه های انار اضافه کنید.

ماهی برای سرطان پروستات

6. ماهی

چربی های چند غیر اشباع، از جمله امگا 3 و امگا 6، اسیدهای چرب ضروری هستند که به طور انحصاری در رژیم غذایی برای سرطان پروستات یافت می شوند. بدن آنها را سنتز نمی کند.

رژیم غذایی سنتی غرب حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 6 است اما امگا 3 زیادی ندارد. داشتن تعادل بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 با نتایج سلامتی بهتری مرتبط است.

چندین گزارش را بررسی کرده اند که در حالی که ممکن است ارتباطی بین مصرف بیشتر چربی امگا 3 و خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات درجه بالا و مرگ ناشی از سرطان پروستات وجود داشته باشد، تحقیقات بیشتری، به ویژه مطالعات انسانی مورد نیاز است.

ماهی های چرب فواید سلامتی دیگری نیز دارند. برای افزایش مصرف امگا 3، سعی کنید ماهی های چرب موجود در آب های سرد را مصرف کنید. این موارد عبارتند از:

ماهی آزاد
ماهی ساردین
ماهی خال مخالی
ماهی ساردین
قزل آلا

چگونه ماهی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
افزودن امگا 3 بیشتر به رژیم غذایی شما می تواند به سادگی باز کردن یک قوطی ماهی ساردین یا تن ماهی باشد. با این حال، همه افراد علاقه زیادی به ماهی ندارند. علاوه بر این، ماهی می تواند گران هم باشد.

اگر نوعی از ماهی را دوست ندارید، نوع دیگری را امتحان کنید. هر کدام طعم منحصر به فردی دارند. همچنین اگر ماهی تازه باشد، طعم آن ملایم تر است، بنابراین ممکن است اگر ماهی را از ماهی فروشی بخرید و همان روز آن را درست کنید، بیشتر از آن لذت ببرید.

ماهی کاد، کفشک و قزل آلا طعم ملایم تری دارند. سعی کنید روی ماهی خود سس لیمو بریزید یا آن را به یک غذای دیگر دوستدار پروستات اضافه کنید. به عنوان مثال، می توانید ماهی کاد پخته شده در سس گوجه فرنگی را امتحان کنید.

برای صرفه جویی در هزینه، می توانید ماهی را به غذاهایی مانند پاستا، سوپ، سالاد یا ساندویچ اضافه کنید. به این ترتیب برای تهیه یک وعده غذایی کامل به ماهی زیادی نیاز نخواهید داشت.

همچنین می توانید در مورد مصرف مکمل های امگا 3 از پزشک خود سوال کنید.

نتیجه گیری

غذاهایی که حاوی ترکیبات ضروری هستند ممکن است به سلامت پروستات شما کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. با این حال، محققان نیاز به انجام مطالعات بسیار بیشتری برای دانستن اینکه رژیم غذایی به طور دقیق چگونه بر سلامت پروستات تأثیر می گذارد، دارند.

قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای سرطان پروستات، به خصوص اگر تحت درمان سرطان پروستات هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از غذاها ممکن است با داروها و درمان های مختلف تداخل داشته باشند.

با این گفته، اکثر غذاهای موجود در این لیست مغذی هستند. خوردن این غذاها به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم می تواند به سلامت کل بدن شما کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن