علائم و نشانه های سرطان کولورکتال (کولون و رکتوم)

علائم و نشانه های سرطان کولورکتال
5/5 - (1 امتیاز)

علائم و نشانه های سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال ممکن است فوراً علائمی ایجاد نکند، اما در صورت بروز، ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد:

  •         تغییر در دفعات دفع مدفوع یا فرم مدفوع، مانند اسهال، یبوست، یا باریک شدن مدفوع که بیش از چند روز طول بکشد
  •         احساس نیاز به اجابت مزاج که با اجابت مزاج نیز برطرف نمی شود
  •         خونریزی مقعدی با خون قرمز روشن
  •         وجود خون در مدفوع، که ممکن است مدفوع را قهوه ای تیره یا سیاه نشان دهد
  •         کرامپ یا درد شکم
  •         ضعف و خستگی
  •         کاهش وزن بی دلیل

سرطان کولورکتال اغلب می تواند به دستگاه گوارش خونریزی کند. گاهی اوقات خون در مدفوع دیده می شود یا آن را تیره تر نشان می دهد، اما اغلب مدفوع طبیعی به نظر می رسد. اما با گذشت زمان، از دست دادن خون می تواند افزایش یابد و منجر به کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) شود. گاهی اوقات اولین علامت سرطان کولورکتال، آزمایش خونی است که تعداد گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین را پایین نشان می دهد.

برخی از افراد ممکن است علائمی مبنی بر گسترش سرطان به کبد داشته باشند که در معاینه کبد بزرگ به نظر میرسد، یا به شکل زردی (زردی پوست یا سفیدی چشم) خود را نشان می دهد یا مشکل تنفسی ناشی از گسترش سرطان به ریه ها ایجاد می شود.

بسیاری از این علائم می تواند ناشی از شرایطی غیر از سرطان کولورکتال باشد، از جمله عفونت، هموروئید یا سندرم روده تحریک پذیر. با این حال، اگر هر یک از این مشکلات را دارید، مهم است که فوراً به پزشک خود مراجعه کنید تا بتوان علت را کشف و در صورت نیاز آن را درمان کنید. برای اطلاعات بیشتر به تست های تشخیصی سرطان کولورکتال مراجعه کنید.

علائم سرطان کولورکتال

علت سرطان کولورکتال

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر سرطان های روده بزرگ می شود.

سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سلول های روده بزرگ تغییراتی در DNA خود ایجاد می کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. این تغییرات به سلول‌ها اجازه می‌دهد زمانی که سلول‌های سالم به عنوان بخشی از چرخه حیات طبیعی خود می‌میرند، به زندگی خود ادامه دهند.

این باعث سلول های بیش از حد می شود. سلول ها ممکن است توده ای به نام تومور تشکیل دهند. سلول ها می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را از بین ببرند. با گذشت زمان، سلول ها می توانند جدا شوند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. هنگامی که سرطان گسترش می یابد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود.

علائم سرطان کولورکتال

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولون در ابتدا علائمی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، احتمالاً به اندازه سرطان و محل قرارگیری آن در روده بزرگ بستگی دارند.

علائم سرطان روده بزرگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر در عادات روده، مانند اسهال مکرر یا یبوست.
خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع.
ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، مانند گرفتگی، گاز یا درد.
احساس اینکه روده در طول اجابت مزاج تا آخر خالی نمی شود.
ضعف یا خستگی.
کاهش وزن بدون تلاش

برای سرطان کولورکتال چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

با توجه به اینکه سرطان کولورکتال اغلب در مراحل ابتدایی خود علائم خاصی ندارد، اما در صورتی که افراد دارای عوامل خطر سرطان کولورکتال برای این نوع سرطان باشند یا درون خانواده تاریخچه‌ای از بروز این بیماری وجود داشته باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا برنامه‌های غربالگری سرطان روده و آزمایش‌های معمول، مانند کولونوسکوپی، برای تشخیص زودرس این بیماری انجام شود. همچنین هرگونه تغییر ناگهانی در الگوی گوارشی، مثل خونریزی رکتال، تغییرات در شکل مدفوع یا درد مزمن در ناحیه شکم و ران یک دلیل مهم برای مراجعه به پزشک می‌باشد.

 

 

خلاصه

سرطان کولورکتال یکی از انواع رایج سرطان است که در روده‌های غلیظ، مثل روده بزرگ و روده کوچک، شکل می‌گیرد. این نوع سرطان ممکن است از طریق تشکیل پلیپ‌های خود، که نوعی از توده‌های غیرطبیعی هستند، آغاز شود. عوامل خطر این نوع سرطان شامل تغذیه ناسالم، کمبود فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد الکل و ترکیبات مضر موجود در دخانیات می‌شوند. شناخت زودرس علائم و تغییرات غیرعادی در رفتار گوارشی، مانند خونریزی رکتال و تغییرات در فرکانس مدفوع، می‌تواند در تشخیص زودهنگام و درمان موثر این نوع سرطان تأثیرگذار باشد و اگر زود تشخیص داده شود طول عمربیماران سرطان کولورکتال بیشتر میشود.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن