درمان سرطان پانکراس (لوزالمعده) با پرتودرمانی یا رادیوتراپی

پرتودرمانی سرطان پانکراس
5/5 - (1 امتیاز)

پرتودرمانی سرطان پانکراس

در رادیوتراپی یا پرتودرمانی سرطان لوزالمعده که به آن سرطان پانکراس نیز گفته می شود، از اشعه ایکس (یا ذرات) با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. لازم به ذکر است که پرتودرمانی می تواند تنها در درمان برخی از سرطان های پانکراس مفید باشد.

 

چه زمانی می توان از پرتو درمانی در سرطان پانکراس استفاده کرد؟

پرتودرمانی سرطان پانکراس
روشهای جدید درمان سرطان پانکراس
  •         ممکن است پس از عمل جراحی (که به عنوان درمان کمکی یا آدجوانت شناخته می شود) پرتودرمانی ارائه شود تا احتمال عود سرطان کاهش یابد. پرتودرمانی معمولاً همراه با شیمی ‌درمانی داده می ‌شود که با عنوان کمورادیوتراپی شناخته می ‌شود.
  •         برای تومورهای قابل برداشت مرزی یا حد وسط (Borderline)، برای کوچک کردن تومور و تسهیل برداشتن آن به کمک جراحی، ممکن است پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی قبل از جراحی (درمان نئوادجوانت) داده شود.
  •         پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی ممکن است به عنوان درمان اصلی در افرادی که سرطان آنها فراتر از پانکراس رشد کرده است و با جراحی قابل برداشتن نیست (سرطان های پیشرفته موضعی غیرقابل برداشت) استفاده شود.
  •         پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی (کمورادیوتراپی) همچنین در افرادی که به دلیل بیماری قلبی یا ریوی یا…، توانایی عمل جراحی ندارند به عنوان درمان اصلی به کار برده می شود.
  •         گاهی اوقات از پرتودرمانی برای کمک به تسکین علائم (مانند درد) در افراد مبتلا به سرطان های پیشرفته، استفاده می شود.

 

رادیوتراپی سرطان پانکراس چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان پانکراس
سرطان پانکراس و پرتو درمانی

نوع پرتو درمانی در سرطان لوزالمعده اغلب پرتودرمانی خارجی (EBRT: External Beam Radiation Therapy) است که در آن منبع تابش از خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز می شود.

انجام رادیوتراپی سرطان لوزالمعده بسیار شبیه به عکس برداری با اشعه ایکس است، با این تفاوت که پرتودرمانی قوی تر است. این روش به خودی خود بدون درد است. هر جلسه فقط چند دقیقه طول می‌ کشد، اگرچه زمان تنظیم – قرار دادن شما در محل درمان – معمولاً چند دقیقه بیشتر به این زمان می افزاید. اغلب، جلسات پرتودرمانی 5 روز در هفته به مدت چند هفته انجام می شود.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی سرطان پانکراس

عوارض پرتودرمانی سرطان پانکراس
سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد | درمان سرطان لوزالمعده پیشرفته

برخی از عوارض جانبی شایع پرتودرمانی در درمان سرطان لوزالمعده عبارتند از:

  •         تغییرات پوستی در نواحی تحت اشعه، مثل قرمزی، تاول و پوسته اندازی
  •         تهوع و استفراغ
  •         اسهال
  •         خستگی
  •         بی اشتهایی
  •         کاهش وزن

رادیوتراپی همچنین می تواند گلبول های خون را کاهش دهد و متعاقبا ممکن است خطر بروز عفونت یا خونریزی افزایش پیدا کند.

معمولاً این اثرات در عرض چند هفته پس از اتمام درمان از بین می روند. از پزشک خود بپرسید که چه عوارض جانبی را باید انتظار داشت و چگونه می توان از آنها پیشگیری کرد یا آنها را تسکین داد.

سراطان معده متفاوت است. برای اطلاع بیشتر در مورد آن روی « سرطان معده چیست؟  » کلیک کنید.

 

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص برای پرتودرمانی سرطان پانکراس
بهترین دکتر پرتودرمانی در تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن