درصد موفقیت پرتو درمانی | آیا رادیوتراپی واقعا موثر است؟

درصد موفقیت پرتو درمانی آیا رادیوتراپی واقعا موثر است؟
4.2/5 - (5 امتیاز)

درصد موفقیت پرتو درمانی

پرتو درمانی که با نام رادیوتراپی هم شناخته می شود، یکی از اثرگذارترین روش های درمان سرطان است که مصارف زیادی دارد. پرتو درمانی موجب درمان کامل بسیاری از بیماران می شود (چه به تنهایی و چه در ترکیب با درمان های دیگر)، علائم سرطان را کنترل می کند و طول عمر بیمار را افزایش می دهد. اینها تأثیراتی هستند که از نظر علمی ثابت شده است، که پرتو درمانی چگونه می تواند روی انواع سرطان ها تاثیر داشته باشد. با ما همراه باشید تا درصد موفقیت پرتو درمانی در بیماران را بدانید.

درصد موفقیت پرتودرمانی
درصد موفقیت پرتودرمانی

پرتو درمانی چیست؟

پرتو درمانی چیست؟ یک روش بسیار هدفمند و به دقت متمرکز است، که می تواند سرطان را در هر قسمتی از بدن کنترل کند. این تمرکز بالای پرتو درمانی به سلول های سرطانی اجازه می دهد تا بدون وارد شدن آسیب های بزرگ به بافت ها و اندام های اطراف بدن و ناحیه تحت درمان، از بین بروند.

پرتو درمانی می تواند در کاهش خطر بازگشت سرطان در بسیاری از انواع سرطان، مانند سرطان سینه، سرطان روده، سرطان رحم، سرطان پوست و سرطان پروستات، مفید باشد. پرتو درمانی یک درمان مکمل بسیار عالی برای تضمین اثر جراحی سرطان هم هست، که می تواند قبل یا بعد از جراحی صورت بگیرد. البته برای برخی از سرطان ها، مانند سرطان پروستات، سرطان سر و گردن، سرطان مثانه، ریه، رحم و پوست، پرتو درمانی می تواند روش درمان اصلی باشد، و از انجام جراحی و خطرات مربوط به آن جلوگیری کند. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

البته در مواردی که سرطان خیلی پیشرفت کرده است و نمی توان آن را درمان کرد، پرتو درمانی می تواند برای کاهش درد و مشکلات ناشی از سرطان مانند خونریزی ریه و مثانه بسیار مفید باشد. به عنوان مثال استخوان درد ناشی از سرطان را می توان با استفاده از پرتو درمانی، به شکل قابل توجهی در 75 درصد از بیماران کم کرد. البته این کاهش درد استخوان می تواند تا صد درصد هم برسد. 

برای اطلاع از « بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران » کلیک کنید.

آیا پرتو درمانی جزو درمان های گران قیمت سرطان است؟

40 درصد از کل سرطان های جهان را با پرتو درمانی (به صورت درمان تکی یا ترکیبی) درمان می کنند و همچنین از این روش برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از افراد دیگر بهره می برند. جالب اینکه با وجود این همه مزایا و فواید درمانی، پرتو درمانی اتفاقا جزو درمان های گرانقیمت سرطان نیست. به عبارت دیگر پرتو درمانی در دسته درمان های سرطان به صرفه جای می گیرد.

یکی از دلایلی که پرتو درمانی روشی به صرفه تلقی می شود، به خاطر این است که معمولا به صورت سرپایی صورت می پذیرد. به شکلی که بیمار بعد از جلسات کوتاه پرتو درمانی (چهل دقیقه تا یک ساعت) می تواند به روال عادی فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. گرچه راه اندازی مراکز پرتو درمانی و خرید دستگاه مخصوص آن می تواند برای پزشک هزینه بر باشد، اما دستگاه می تواند فرآیند رادیوتراپی را روزانه برای حدود 30 بیمار، تا 10 سال انجام دهد.

پرتودرمانی چگونه انجام میشود
پرتودرمانی چگونه انجام میشود

پرتو درمانی چگونه انجام می شود؟

چنانچه مشخص شد که به سرطان مبتلا هستید، در بهترین حالت یک کادر درمانی متخصص برنامه درمانی شما را طرح ریزی می کنند. چنانچه پرتو درمانی گزینه درمانی مناسبی برای شرایط شما باشد، قطعا به عنوان درمان اصلی یا تکمیلی در برنامه شما وجود خواهد داشت. اما در نهایت تصمیم اینکه این درمان را انجام بدهید یا نه، بر عهده خودتان خواهد بود.

برنامه پرتو درمانی شما به دقت طرح ریزی می شود تا پزشک متخصص از رسیدن حداکثر دوز مفید به توده سرطانی اطمینان حاصل کند، و همچنین از وارد شدن کمترین آسیب ممکن به بافت های سالم اطراف مطمئن شود.

به احتمال قوی باید قبل از فرآیند پرتو درمانی آزمایش تصویربرداری با سی‌تی اسکن انجام دهید تا دقیقا مشخص شود که توده سرطانی در کدام نقطه از بدن قرار گرفته است و اندازه اش چقدر بزرگ است. در دست داشتن این اطلاعات اهمیت بسیار ضروری برای متخصص پرتو درمانی خواهد داشت.

بهتر است از این نکته هم مطلع باشید که بعد از سی‌تی اسکن یک لکه بسیار ریز اما دائمی ممکن است روی پوست شما ایجاد شود تا دقیقا نشانگر جای توده باشد. این نقطه کمک می کند که اپراتور پرتو درمانی در هر جلسه دقیقا بداند که کدام نقطه را باید هدف پرتوها قرار دهد.

درصد موفقیت پرتو درمانی
درصد موفقیت پرتو درمانی

جلسات پرتو درمانی معمولا به صورت روزانه، و تا چند هفته صورت می پذیرند.

پیش از شروع درمان، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، موارد زیر را برنامه ریزی می کند:

  • نوع پرتو درمانی که بیمار باید دریافت کند
  • تعداد جلسات مورد نیاز
  • فاصله بین جلسات

بیشتر افراد پرتو درمانی را به صورت هفته ای 5 جلسه (روزانه 1 جلسه، از شنبه تا چهارشنبه) انجام می دهند. اما گاهی اوقات ممکن است به تعداد بیشتر از یک جلسه در روز احتیاج باشد.

مشکلات موجود در فرآیند رادیوتراپی

بارداری و پیشگیری از بارداری یکی از موضوعاتی است که در برنامه ریزی پرتو درمانی حتما باید به آنها توجه شود. خانم ها نباید در طول انجام جلسات پرتو درمانی باردار باشند، یا باردار شوند، چراکه پرتو درمانی می تواند به جنین آسیب برساند.

همچنین در طول پرتو درمانی بهتر است به جای مصرف داروهای هورمونی ضد بارداری، از وسایل ایمن تری مانند کاندوم، برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

از طرف دیگر توصیه می شود تا آقایان در طول انجام پرتو درمانی و تا چندین ماه بعد از آن، از رابطه جنسی محافظت شده استفاده کنند. برای اطلاع از عوارض پرتودرمانی کلیک کنید.

درصد موفقیت پرتو درمانی
درصد موفقیت پرتو درمانی

بهترین متخصص پرتو درمانی

انتخاب یک متخصص ماهر و باتجربه اهمیت بسیار زیادی در دریافت یک درمان موثر، مفید و البته ایمن دارد. چنانچه متخصص درمانگر شما از تجربه، دانش و مهارت کافی برخوردار نباشد، نه تنها نمی تواند به خوبی سرطان را برای شما درمان کند، بلکه ممکن است با اشعه های رادیوتراپی، به بافت های سالم بدن هم آسیب های جدی وارد کند.
پرتو درمانی به صورت طبیعی باعث ضعیف شدن بدن می شود، پس بهتر است پزشک قابل اعتمادی را پیدا کنید که تا جای ممکن این ضعف را کاهش دهد، نه اینکه آن را تشدید نماید.

دکتر احسان کرباسی، از فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از بهترین متخصصان پرتو درمانی و انکولوژی در ایران هستند، که از پیشگامان روش های نوین رادیوتراپی در کشور به شمار می روند.

خلاصه مطلب

تکنولوژی های پیشرفته امروزی مورد استفاده در پرتو درمانی باعث شده تا بیماران مبتلا به سرطان از امکان اینکه بتوانند زندگی بهتری داشته باشند، بهره مند شوند.
این پیشرفت های جدید که هنوز هم در حال ادامه یافتن هستند، باعث شده اند تا پرتو درمانی بتواند سریع تر و موثر تر از گذشته به درمان سرطان بپردازد که درصد موفقیت پرتو درمانی را بالا می برد.

درصد موفقیت پرتو درمانی

منبع

سوالات متداول درباره درصد موفقیت پرتودرمانی

درصد موفقیت پرتودرمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع سرطان
مرحله سرطان
میزان تهاجمی بودن سرطان
سلامت عمومی بیمار
در general، پرتودرمانی می‌تواند در درمان بسیاری از انواع سرطان‌ها موثر باشد. در مورد سرطان پروستات، درصد موفقیت پرتودرمانی در مراحل اولیه سرطان حدود 80 درصد است. این بدان معناست که در 80 درصد از موارد، پرتودرمانی می‌تواند سرطان پروستات را در مراحل اولیه درمان کند و از گسترش آن جلوگیری کند.

پرتودرمانی می‌تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند، از جمله:

خستگی
اسهال
درد
بی اختیاری ادرار
اختلال نعوظ
این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند و پس از پایان دوره پرتودرمانی برطرف می‌شوند. با این حال، برخی از عوارض جانبی، مانند بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ، می‌توانند دائمی باشند.

افرادی که کاندیدای مناسبی برای پرتودرمانی هستند عبارتند از:

افرادی که به سرطان پروستات در مراحل اولیه مبتلا هستند
افرادی که به دلیل مشکلات سلامتی نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند
افرادی که ترجیح می‌دهند از روش‌های درمانی غیرتهاجمی استفاده کنند

2 دیدگاه دربارهٔ «درصد موفقیت پرتو درمانی | آیا رادیوتراپی واقعا موثر است؟»

  1. درود بر شما ، سئوال من اینست که در هنگام انجام پرتو درمانی پروستات محل های خالگوبی باید باز باشد یا پوشیده یا فرقی ندارد ممنون آر راهنمائی که میفرمائید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن