طول عمر بیماران سرطان خون

طول عمر بیماران سرطان خون
امتیاز خود را ثبت کنید

نکاتی که باید در مورد میزان بقای سرطان خون بدانید

طول عمر بیماران سرطان خون یا لوسمی می‌تواند به سن فرد، نوع سرطان خون و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. در حالی که لوسمی در حال حاضر قابل درمان نیست، می‌توان سرطان را درمان کرد تا به بهبود چشم‌انداز کمک کند.

برای کودکان مبتلا به لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL)، میزان بقای 5 ساله در حال حاضر حدود 90٪ است. با این حال، برای انواع دیگر، احتمال زندگی 5 سال یا بیشتر با لوسمی ممکن است کمتر باشد.

طول عمر بیماران سرطان خون

برخلاف بسیاری از سرطان‌های دیگر، پزشکان از روش‌های استاندارد مرحله‌بندی، مانند سیستم TNM، برای مرحله‌بندی لوسمی استفاده نمی‌کنند. در عوض، پزشک ابتدا زیرگروه سرطان خون را از طریق آزمایش‌های تشخیصی تعیین می‌کند و سپس از یک سیستم منحصر به فرد برای هر زیرگروه استفاده می‌کند. مرحله بندی به شرح زیر است:

  • لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL): روش مرحله بندی برای این زیرگروه لوسمی بر اساس نوع لنفوسیت و بلوغ سلول ها است.
  • لوسمی میلوژن حاد (AML): همچنین به عنوان لوسمی میلوئیدی حاد شناخته می‌شود، پزشکان AML را با استفاده از سیستم فرانسوی-آمریکایی-بریتانیایی (FAB) مرحله بندی می‌کنند. این سیستم تعداد سلول‌های خونی سالم، اندازه و تعداد سلول‌های لوسمی، تغییرات در کروموزوم‌های سلول‌های لوسمی و سایر تغییرات ژنتیکی را در نظر می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین یک سیستم طبقه بندی جداگانه برای AML ایجاد کرده است.
  • لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL): در ایالات متحده، پزشکان معمولاً از سیستم Rai برای مرحله بندی CLL استفاده می‌کنند. این سیستم عمدتاً تعداد لنفوسیت‌ها را در خون، بزرگ شدن غدد لنفاوی، طحال یا کبد و وجود کم خونی یا ترومبوسیتوپنی را در نظر می‌گیرد.
  • لوسمی میلوژن مزمن (CML): همچنین به عنوان لوسمی میلوئیدی مزمن شناخته می‌شود، پزشکان CML را بر اساس تعداد سلول‌های بیمار موجود در آزمایش خون و مغز استخوان مرحله بندی می‌کنند.

میزان بقا سرطان خون بر اساس سن

آخرین ارقام نشان می‌دهد که میزان بقای 5 ساله برای همه زیرگروه‌های لوسمی 65.7٪ است. نرخ بقای 5 ساله به این موضوع می‌پردازد که چند نفر 5 سال پس از تشخیص هنوز زنده هستند.

لوسمی در بزرگسالان مسن‌تر شایع‌تر است و میزان بروز آن از حدود 55 سالگی به شدت افزایش می‌یابد. در بریتانیا، بین سال‌های 2016 تا 2018، تقریباً 4 مورد از هر 10 مورد جدید در افراد 75 سال و بالاتر بوده است. بالاترین نرخ در افراد در گروه سنی 85-89 سال رخ می‌دهد.

همچنین یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها برای افراد زیر 20 سال است. میزان بقا برای افراد جوان‌تر بیشتر است.

میزان بقا در بیماران سرطان خون

عواملی که بر میزان بقا سرطان خون تأثیر می‌گذارند

طیف وسیعی از عوامل ممکن است بر شانس زنده ماندن فرد از لوسمی تأثیر بگذارد. این شامل:

  • سن
  • زمان تشخیص
  • پیشرفت و گسترش سرطان
  • نوع لوسمی
  • سابقه خانوادگی بیماری‌های خونی و لوسمی
  • میزان آسیب استخوان
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، مانند بنزن و برخی از مواد پتروشیمی
  • قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • جهش های کروموزومی
  • پاسخ بدن به درمان
  • تعداد سلول های خونی
  • مصرف دخانیات

آیا سرطان خون قابل درمان است؟

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای لوسمی وجود ندارد، می‌توان سرطان را درمان کرد تا از بازگشت آن جلوگیری کرد.

موفقیت درمان به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد. درمان سرطان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • پیوند سلول های بنیادی
  • آنتی بیوتیک ها

درمان می‌تواند بسته به نوع و شدت بیماری چندین ماه یا حتی سال‌ها طول بکشد.

حمایت از بیماران سرطان خون

دریافت تشخیص لوسمی، زندگی را تغییر می‌دهد و هم برای فرد و هم برای عزیزانش چالش برانگیز است.

احساس ترکیبی از احساسات پس از تشخیص سرطان معمول است، اما همه در این موقعیت‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. برخی ممکن است برای محافظت از عزیزانشان سعی کنند ظاهری شجاعانه داشته باشند، در حالی که برخی دیگر آشکارا به دنبال حمایت هستند.

به خاطر سپردن این نکته ضروری است که پشتیبانی از طیف وسیعی از منابع، از جمله موارد زیر در دسترس همه است:

  • تیم مراقبت انکولوژی: پرسیدن سوال در مورد لوسمی، علائم، گزینه‌های درمانی، مراحل و میزان بقا می‌تواند به فرد در درک وضعیت خود کمک کند.
  • دوستان و خانواده: دوستان و خانواده می‌توانند حمایت صمیمی و عاطفی ارائه دهند. آنها همچنین می‌توانند به فرد در کارهای روزمره که ممکن است به دلیل علائم لوسمی یا درمان بسیار دشوار شود، کمک کنند.
  • گروه‌های حمایتی: این گروه‌ها برای افرادی که می‌خواهند با دیگران ملاقات کنند مفید هستند تا بتوانند از تجربیات یا تخصص خود مشاوره و پشتیبانی ارائه دهند. گروه‌های حمایتی هم برای افراد مبتلا به لوسمی و هم برای عزیزانشان وجود دارد.
  • موسسات خیریه: سازمان‌هایی مانند انجمن لوسمی و لنفوم به ارائه حمایت به افراد مبتلا به سرطان اختصاص دارند.

همچنین ممکن است موسسات خیریه محلی و منابع آنلاین وجود داشته باشد که می‌تواند به فرد در درک و مدیریت وضعیت خود کمک کند.

آیا بازماندگان سرطان خون می‌توانند عمر طولانی داشته باشند؟

افراد مبتلا به لوسمی می‌توانند به بهبودی طولانی مدت دست یابند. این بدان معنی است که درمان بیشتر سلول‌های سرطانی را از بدن خارج کرده است و آنها هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند.

پیش‌بینی اینکه فرد پس از رسیدن به بهبودی چه مدت زنده خواهد ماند، امکان پذیر نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که سرطان دوباره عود کند.

آیا فرد می‌تواند به طور کامل از خون بهبود یابد؟

فرد مبتلا به لوسمی می‌تواند به بهبودی طولانی مدت دست یابد. همچنین گزینه‌های درمانی برای جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد.

آیا می‌توانید 20 سال با لوسمی ALL زندگی کنید؟

ممکن است فردی که به بهبودی کامل از لوسمی ALL دست می‌یابد 20 سال زندگی کند. انجمن سرطان کانادا خاطرنشان می‌کند که 40 تا 50 درصد از افراد مبتلا به ALL به بهبودی کامل می‌رسند و عود نمی‌کنند.

طول عمر سرطان خون

بهبودی کامل از سرطان خون چقدر طول می‌کشد؟

درمان ALL معمولاً بین 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

آیا سرطان لوسمی قابل درمان است؟

افراد مبتلا به لوسمی می‌توانند به بهبودی دست یابند. اگر سرطان پس از 5 سال بهبودی عود نکند، یک متخصص درمان سرطان ممکن است بگوید که فرد درمان شده است. با این حال، سلول های سرطانی ممکن است در بدن باقی بمانند.

درمان به این معنی است که پس از درمان هیچ اثری از سرطان شما وجود ندارد و سرطان هرگز برنمی گردد.

پنج مرحله لوسمی چیست؟

مراحل لوسمی می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد.

کدام نوع سرطان خون کشنده‌تر است؟

لوسمی میلوژن حاد (AML) تهاجمی‌ترین نوع لوسمی است.

منبع

سوالات متداول

بله، افرادی که به سرطان خون مبتلا هستند می‌توانند به بهبودی طولانی مدت دست یابند. این به این معنی است که درمان، بیشتر سلول‌های سرطانی را از بدن خارج کرده و هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود ندارد. اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فرد پس از بهبودی چه مدت زندگی خواهد کرد و همیشه احتمال بازگشت سرطان وجود دارد.

بله، فرد مبتلا به سرطان خون می‌تواند به بهبودی طولانی مدت دست یابد و گزینه‌های درمانی برای جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد.

بله، این امکان وجود دارد که فردی که به بهبودی کامل از لوسمی ALL می‌رسد، 20 سال یا حتی بیشتر زندگی کند. حدود 40 تا 50 درصد افراد مبتلا به ALL به بهبودی کامل می‌رسند و عود بیماری را تجربه نمی‌کنند.

درمان ALL معمولاً بین 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

در حال حاضر، سرطان خون درمان قطعی ندارد، اما می‌توان آن را بهبودی رساند. اگر سرطان پس از 5 سال بهبودی عود نکند، پزشک ممکن است بگوید که فرد درمان شده است. با این حال، سلول‌های سرطانی ممکن است در بدن باقی بمانند.

مراحل سرطان خون بسته به نوع آن متفاوت است. به طور کلی، سرطان خون به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. سرطان خون حاد به سرعت پیشرفت می‌کند و سلول‌های خونی نابالغ تولید می‌کند، در حالی که سرطان خون مزمن به آرامی پیشرفت می‌کند. هر نوع سرطان خون نیز زیرگروه‌های خاص خود را دارد که با روش‌های مختلفی مرحله‌بندی می‌شوند.

لوسمی میلوژن حاد (AML) تهاجمی‌ترین نوع سرطان خون است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن