رادیوتراپی منسجم سه بعدی (3D-CRT) در درمان انواع سرطان

رادیوتراپی 3D-CRT
5/5 - (3 امتیاز)

رادیوتراپی تطبیقی (کانفورمال) سه بعدی چیست؟

رادیوتراپی سه بعدی

در رادیوتراپی تطبیقی (کانفورمال) سه بعدی (3D-CRT) پرتوهای اشعه که متناسب با شکل تومور طراحی شده‌ اند، از جهات مختلف به سمت تومور هدایت می شوند. با این روش سعی می شود که آسیب ناشی از رادیوتراپی به بافت های طبیعی کمتر شده و با تمرکز دوز اشعه بر شکل و اندازه دقیق تومور، سرطان بهتر از بین برود هرچند این روش بتنهایی، اغلب کافی و موفق نیست.

رادیوتراپی منسجم سه بعدی را ممکن است با اسامی رادیوتراپی کانفورمال سه بعدی، رادیوتراپی تطبیقی سه بعدی، و رادیوتراپی 3D-CRT نیز بیابید.

 


 برنامه ریزی پرتودرمانی تطبیقی (کانفورمال) سه بعدی

برنامه ریزی درمان پرتودرمانی کانفورمال سه بعدی شامل چندین مرحله است.

شما معمولا یک سی تی اسکن برای داشتن یک تصویر سه بعدی از ناحیه مورد نظر برای درمان، انجام می دهید که برنامه رادیوتراپی تان بر اساس آن طرح ریزی خواهد شد. همچنین ممکن است اسکن MRI یا PET انجام دهید. اطلاعات حاصل از این اسکن ها مستقیماً به رایانه برنامه ریزی رادیوتراپی داده می شود.

سپس تیم درمان، ناحیه درمان رادیوتراپی شما را در 3 بعد (عرض، ارتفاع و عمق) برنامه ریزی می کند. سپس برنامه کامپیوتری پرتوهای اشعه را طراحی می کند تا شکل تومور را از نزدیک دنبال کند.

این به متخصصان این امکان را می دهد که کل تومور را داخل میدان رادیوتراپی قرار دهند و تا حد امکان از آسیب به بافت سالم اجتناب کنند. این امر خطر عوارض جانبی را تا حدی کاهش می دهد.

 نشانه گذاری روی پوست

پرتودرمانی 3D-CRT
رادیوتراپی سه بعدی

تکنیسین های رادیوتراپی ممکن است علائمی را روی پوست شما ایجاد کنند که به عنوان نقاط مرجع عمل می کنند تا مطمئن شوند هر جلسه رادیوتراپی دقیق انجام می شود.

 ماسک و قالب های رادیوتراپی

پرتودرمانی سه بعدی

اگر در حال انجام رادیوتراپی در ناحیه سر یا گردن خود هستید، ممکن است لازم باشد در طول درمان از ماسک رادیوتراپی استفاده کنید. ممکن است این را بشنوید که به آن فیکساتور نیز می گویند.

اکثر انواع ماسک ها از مواد مشبک با تعداد زیادی سوراخ کوچک ساخته می شوند. شما همچنین می توانید برای سایر قسمت های بدن مانند سینه یا دست و پا نیز قالب داشته باشید.

قالب یا ماسک، ناحیه درمان را کاملاً ثابت نگه می دارد، بنابراین درمان شما دقیق خواهد بود.

 بعد از جلسه برنامه ریزی

معمولاً باید حدود یک هفته صبر کنید تا همکاران طراح درمان و پزشک متخصص رادیوتراپی شما برنامه درمانی تان را آماده کنند.

سپس کلینیک، جهت انجام اولین جلسه درمانی با شما هماهنگی های لازم را به عمل می آورد.

 در طول درمان شما

برای انجام درمان روی تخت رادیوتراپی دراز می کشید. تکنیسین های رادیوتراپی به شما کمک می کنند تا در موقعیت مناسب قرار بگیرید و هر قالبی را که ممکن است نیاز داشته باشید را در اختیارتان قرار می دهند.

هنگامی که در موقعیت مناسب قرار گرفتید، تکنیسین های رادیوتراپی شما را در اتاق تنها می گذارند. این به این دلیل است که خود در معرض تشعشع قرار نگیرد. حدود 15 دقیقه در اتاق تنها خواهید بود. پرتونگاران شما را با دقت روی صفحه تلویزیون مدار بسته (CCTV) رصد می کنند و می توانند از طریق بلندگوهای مخصوص، با شما صحبت کنند.

آنها اغلب قبل از انجام درمان، عکسبرداری با اشعه ایکس می گیرند. این برای اطمینان از قرار گرفتن شما در موقعیت صحیح است و رادیوتراپی با تصویر هدایت شده (IGRT) نامیده می شود. ممکن است قبل از هر جلسه، عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشید. گاهی اوقات اگر پرتونگاران در موقعیت شما روی تخت درمان تغییری ایجاد کرده باشند، ممکن است بیش از یک عکس اشعه ایکس گرفته شود.

وقتی اشعه در حال تابش است، درد یا مشکل دیگری احساس نمی کنید. اما تخت درمان سفت است و ممکن است از بابت آن احساس ناراحتی کنید. همچنین اتاق درمان معمولا خنک است و اگر به سرما حساس هستید یک پتو نازک و سبک همراه داشته باشید تا همکاران تکنیسین پرتودرمانی در صورت امکان از آن استفاده کنند.

ممکن است گاهی از دستگاه پرتودرمانی بوق های کوچکی بشنوید.

 


عوارض جانبی احتمالی پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی

در رادیوتراپی تطبیقی سه بعدی، با کاهش تشعشع بافت نرمال، تلاش می کنیم که عوارض جانبی کاهش یابد. با این حال متأسفانه همچنان احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

البته مانند هر روش پرتودرمانی خارجی دیگر، عوارض جانبی فقط محدود به بخشی از بدن است که هدف رادیوتراپی قرار می‌ گیرد.

 


بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی 

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.

درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

منابع:  CANCER.ORGcancerresearchuk

2 دیدگاه دربارهٔ «رادیوتراپی منسجم سه بعدی (3D-CRT) در درمان انواع سرطان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن