میزان بقا سرطان ریه | طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه چقدر است؟

میزان بقا سرطان ریه
4.3/5 - (3 امتیاز)

میزان بقا سرطان ریه

نرخ بقا یا میزان بقا می تواند این تخمین را بزند که چند درصد از افراد مبتلا به یک نوع و مرحله خاص سرطان تا مدت معینی (معمولاً 5 سال) پس از تشخیص، همچنان عمر خواهند کرد. میزان بقا سرطان ریه نمی تواند تعیین کند که یک بیمار خاص دقیقا تا چه مدت زنده می ماند، اما ممکن است به افراد کمک کند تا درک بهتری از احتمال موفقیت درمان خود داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که میزان بقا تخمینی است و اغلب بر اساس نتایج قبلی تعداد زیادی از افرادی است که به سرطان خاصی مبتلا بوده اند، بنابراین نمی تواند پیش بینی کند که در مورد یک فرد خاص دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد. این آمار و ارقام می تواند گیج کننده باشد و ممکن است شما را به سوالات بیشتری سوق دهد. از اینرو با پزشک خود که با وضعیت شما آشنا است، در مورد اینکه چگونه این اعداد ممکن است در مورد شما صدق کنند، صحبت کنید.

کارهایی که بیماران سرطانی برای افزایش طول عمر باید انجام دهند:

برای افزایش طول عمر بیماران سرطان ریه، می‌توان اقدامات زیر را در نظر گرفت:

تشخیص زودرس : اهمیت تشخیص زودرس سرطان ریه بسیار زیاد است. برنامه‌های غربالگری منظم و انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند ایکس‌ری سینه و اسکن CT می‌تواند به تشخیص زودرس و درمان موثر کمک کند.

درمان مناسب : انتخاب درمان مناسب و شخصی‌سازی آن به نیازهای هر بیمار بستگی دارد. ترکیب درمان‌های مختلف مانند جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، و درمان‌های هدفمند می‌تواند به بهبود شرایط بیمار کمک کند.

پیگیری مستمر : پیگیری دقیق و مستمر با پزشک معالج بسیار اهمیت دارد. این پیگیری شامل انجام آزمایش‌ها، تصاویربرداری‌ها، و مشاوره‌های پزشکی است.

زندگی سالم : رعایت یک سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب، ورزش منظم، و جلوگیری از مصرف تنباکو و عوامل خطر دیگر می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر کمک کند.

پشتیبانی روحی : افزایش طول عمر بیماران سرطان ریه نیازمند حمایت روحی و روانی است. شرکت در گروه‌های حمایتی، مشاوره روانشناختی، و حمایت از خانواده و دوستان می‌تواند اثربخش باشد.

همه این اقدامات به صورت ترکیبی و تحت نظارت مستمر پزشک معالج می‌توانند به بهبود شرایط بیمار و افزایش طول عمر کمک کنند.

جدول طول عمر بیماران سرطان 

بقای نسبی 5 ساله چیست؟

نسبتی است که میزان زنده ماندن افراد مبتلا به یک مرحله خاص از یک نوع سرطان را با میزان طول عمر سایر افراد در کل جمعیت مقایسه می کند. به عنوان مثال، وقتی بقای نسبی 5 ساله برای مرحله خاصی از سرطان ریه 60 درصد باشد، این بدان معناست که اگر شانس زنده ماندن (به مدت 5 سال) در افراد سالم جامعه، 100% باشد، بیماران مبتلا به سرطان ریه در آن مرحله خاص از بیماری، 60% شانس دارند که به مدت 5 سال زنده بمانند.

این اعداد از کجا می آیند؟

انجمن سرطان آمریکا برای ارائه آمار بقای انواع مختلف سرطان به اطلاعات پایگاه داده نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج نهایی (SEER) که توسط موسسه ملی سرطان (NCI) نگهداری می شود، متکی است.

پایگاه داده SEER نرخ بقای نسبی 5 ساله را برای سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) و سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) بر اساس میزان گسترش سرطان، ردیابی می کند که در جداول زیر توضیح داده شده است. توجه کنید که پایگاه داده SEER سرطان ها را بر اساس مراحل AJCC TNM (مرحله 1، مرحله 2، مرحله 3، و غیره) گروه بندی نمی کند، بلکه سرطان ها را به مراحل موضعی، منطقه ای و دور دست دسته بندی می کند:

  •         موضعی: هیچ نشانه ای از گسترش سرطان به خارج از ریه وجود ندارد.
  •         منطقه ای: سرطان در خارج از ریه به ساختارها یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.
  •         دور دست: سرطان به قسمت های دور دست بدن مانند مغز، استخوان ها، کبد یا ریه دیگر گسترش یافته است.
میزان بقا سرطان ریه

نرخ بقای نسبی 5 ساله برای سرطان ریه سلول غیر کوچک NSCLC

این آمار بر اساس افراد مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) بین سال ‌های 2012 و 2018 گرفته شده است.

مرحله SEER

میزان بقای نسبی 5 ساله

موضعی*

65%

منطقه ای

37٪

دور

 

نرخ بقای نسبی 5 ساله برای سرطان ریه سلول کوچکSCLC

این آمار بر اساس افراد مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) بین سال ‌های 2012 و 2018 گرفته شده است.

مرحله SEER

میزان بقای نسبی 5 ساله

موضعی*

30%

منطقه ای

18٪

دور

درک اعداد

  •         این اعداد فقط برای استیج سرطان در هنگام اولین تشخیص صدق می کند. اگر سرطان رشد کند، گسترش یابد یا پس از درمان عود کند، دیگر قابل استناد نیستند.
  •         این اعداد همه موارد را در نظر نمی گیرند. میزان بقا بر اساس میزان گسترش سرطان گروه بندی می شود. اما عوامل دیگری مانند زیرگروه فرعی NSCLC، تغییرات ژنی در سلول‌ های سرطانی، سن و سلامت کلی شما، و اینکه سرطان چگونه به درمان پاسخ می ‌دهد نیز می ‌تواند بر چشم انداز درمان شما تأثیر بگذارد.
  •          افرادی که اکنون مبتلا به NSCLC یا SCLC تشخیص داده شده اند، ممکن است چشم انداز بهتری نسبت به این اعداد داشته باشند. درمان ها در طول زمان بهبود یافته اند و این اعداد بر اساس نتایج درمان افرادی است که بین سال ‌های 2012 و 2018 تشخیص داده شده و درمان شده اند.

طول عمر بیماران سرطان ریه

مدت زمان طول عمر بیماران سرطان ریه بسیار وابسته به مرحله سرطان، نوع درمان انتخاب شده، و وضعیت سلامت عمومی بیمار است. در صورت تشخیص زودرس و شروع درمان مؤثر، افزایش احتمال بهبود و تمدید طول عمر بیماران ممکن است. به طور کلی، مراحل زیرتر و تشخیص در مراحل اولیه می‌توانند به افزایش شانس‌های درمانی و افزایش طول عمر کمک کنند. در عین حال، در مراحل پیشرفته‌تر، طول عمر ممکن است محدودتر باشد. مهمترین اقدام، پیگیری مستمر با پزشکان مختصص و اعمال درمان‌های مناسب و شخصی‌سازی شده است تا بتوان بهبود در زندگی بیماران و تمدید طول عمر را مد نظر قرار داد.

برای اطلاع از طول عمر سرطان پروستات و مقایسه آن کلیک کنید. پرتودرمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات با نتایج بسیار موفقیت آمیز است. برای اطلاع از پرتودرمانی سرطان پروستات یا رادیوتراپی سرطان پروستات کلیک کنید.

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «میزان بقا سرطان ریه | طول عمر بیماران مبتلا به سرطان ریه چقدر است؟»

  1. سلام، خدا حفظتون كنه، چقدر خوبه ك انسانهايى مثل شما درس ميخونن زحمت ميكشن و به انسانها كمك ميكنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن