پرتودرمانی یا رادیوتراپی سرطان پروستات

رادیوتراپی سرطان پروستات
5/5 - (5 امتیاز)

یکی از روش های اصلی درمان سرطان پروستات، پرتودرمانی است. برای نوبت دهی و درمان لطفا تماس بگیرید.

021-88627420

فهرست مطالب

رادیوتراپی سرطان پروستات چیست؟ 

رادیوتراپی سرطان پروستات، نوعی درمان سرطان است که از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی پروستات استفاده می کند. رادیوتراپی می تواند به عنوان درمان اصلی برای سرطان پروستات یا به عنوان درمان کمکی پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده شود.

در چه مرحله ای از سرطان پروستات از رادیوتراپی استفاده می شود؟

رادیوتراپی می تواند در مراحل مختلف سرطان پروستات استفاده شود.

در مرحله اولیه سرطان پروستات، رادیوتراپی می تواند به عنوان درمان اصلی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده شود. رادیوتراپی همچنین می تواند به عنوان درمان کمکی پس از جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده شود. برای اطلاعات کاملتر در مورد جراحی سرطان پروستات کلیک کنید.

در مرحله پیشرفته سرطان پروستات، رادیوتراپی می تواند به عنوان درمان تسکینی برای کاهش علائم سرطان استفاده شود. رادیوتراپی همچنین می تواند به عنوان درمان کمکی برای افزایش اثربخشی سایر درمان ها، مانند هورمون درمانی، استفاده شود.

در اینجا برخی از شرایطی که در آنها رادیوتراپی برای سرطان پروستات استفاده می شود، آورده شده است:

  • سرطان پروستات محدود به پروستات
  • سرطان پروستات با ریسک متوسط
  • سرطان پروستات با ریسک بالا
  • سرطان پروستات پس از جراحی
  • سرطان پروستات پیشرفته

رادیوتراپی سرطان پروستات یک درمان موثر است که می تواند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

پرتودرمانی سرطان پروستات
پرتودرمانی سرطان پروستات

درصد موفقیت پرتو درمانی پروستات

درصد موفقیت پرتو درمانی پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مرحله سرطان: سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً به پرتو درمانی کمتری نیاز دارد و میزان موفقیت آن نیز بیشتر است.
  • میزان پیشرفت سرطان: سرطان پروستات پیشرفته معمولاً به پرتو درمانی بیشتری نیاز دارد و میزان موفقیت آن نیز کمتر است.
  • سن بیمار: بیماران جوان تر معمولاً به پرتو درمانی کمتری نیاز دارند و میزان موفقیت آن نیز بیشتر است.
  • سلامت عمومی بیمار: بیمارانی که سلامت عمومی بهتری دارند معمولاً به پرتو درمانی کمتری نیاز دارند و میزان موفقیت آن نیز بیشتر است.

طبق آمار انجمن سرطان، درصد موفقیت پرتو درمانی پروستات در مراحل اولیه سرطان به شرح زیر است:

  • 5 سال: 98%
  • 10 سال: 94%

در مراحل پیشرفته تر سرطان پروستات، درصد موفقیت پرتو درمانی کمتر است.

به طور کلی، پرتو درمانی پروستات یک درمان موثر برای سرطان پروستات است. این روش می تواند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

در اینجا برخی از عواملی که می توانند به بهبود درصد موفقیت پرتو درمانی پروستات کمک کنند، آورده شده است:

  • رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل
  • انجام فعالیت بدنی منظم
  • پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف الکل
  • کنترل بیماری های زمینه ای

بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید با پزشک خود در مورد درصد موفقیت پرتو درمانی و گزینه های درمانی خود صحبت کنند.

در یک مطالعه جدید که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، محققان دریافتند که پرتو درمانی با شدت مدوله شده (IMRT) در مقایسه با پرتو درمانی استاندارد، میزان بقای بدون عود را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات موضعی بهبود می بخشد. در این مطالعه، میزان بقای بدون عود در بیمارانی که IMRT دریافت کردند 96% بود، در حالی که این میزان در بیمارانی که پرتو درمانی استاندارد دریافت کردند 91% بود.

علت سرطان پروستات چیست؟

بسته به مرحله سرطان پروستات و سایر عوامل، ممکن است از پرتودرمانی به شکل های زیر استفاده شود:
  •         به عنوان درمان اصلی سرطان پروستات، برای سرطانی که هنوز فقط در غده پروستات است. نتایج درمان سرطان پروستات با رادیوتراپی، در مردان مبتلا به این نوع سرطان ها مشابه مردانی است که با جراحی (پروستاتکتومی رادیکال) درمان می شوند.
  •         به عنوان درمان اصلی  سرطان پروستات و قطعی همراه با هورمون درمانی، برای سرطان هایی که به خارج از غده پروستات و در بافت های مجاور رشد کرده اند.
  •         به عنوان درمان کمکی بعد از جراحی سرطان پروستات، در مواردی که سرطان به طور کامل توسط جراحی برداشته نشده باشد یا بعد از جراحی عود کرده باشد.
  •       به عنوان درمان تسکینی سرطان پروستات، زمانی که سرطان پیشرفته باشد. در این موارد رادیوتراپی میتواند سبب پیشگیری و تسکین علائم یا افزایش کنترل سرطان تا حداکثر زمان ممکن شود.

فیلم پرتودرمانی پروستات

انواع رادیوتراپی سرطان پروستات

پرتو درمانی پروستات چیست
انواع اصلی پرتودرمانی مورد استفاده برای سرطان پروستات عبارتند از:

رادیوتراپی خارجی 

در EBRT پروستات، پرتوها از دستگاهی خارج از بدن بر روی غده پروستات متمرکز می شود. این نوع پرتو را می توان برای درمان سرطان های مرحله اولیه یا کمک به تسکین علائمی مانند استخوان درد در صورتی که سرطان به ناحیه خاصی از استخوان گسترش یافته باشد، استفاده کرد. بسته به علت پرتودرمانی، معمولاً 5 روز در هفته برای درمان در یک مرکز سرپایی به مدت حداقل چند هفته، مراجعه خواهید داشت. جلسات پرتودرمانی بسیار شبیه گرفتن عکس اشعه ایکس است، با این تفاوت که تابش آن قوی تر از اشعه ایکس است. این روش معمولاً بدون درد است و هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد.  

1) EBRT با روش پرتودرمانی کانفورمال سه بعدی 

در D-CRT3 از رایانه های ویژه ای برای ترسیم موقعیت پروستات شما استفاده می شود. سپس پرتوهای اشعه شکل می‌ گیرند و از چندین جهت به سمت پروستات نشانه می ‌روند.  Tomotherapy

2) EBRT با روش پرتودرمانی با شدت تعدیل شده 

رادیوتراپی با شدت تعدیل یافته
مراکز پرتو درمانی imrt
در تکنیک های جدیدتر EBRT اشعه با دقت بیشتری روی تومور متمرکز می شود. این امر به پزشکان اجازه می دهد تا دوزهای بالاتری از اشعه را به تومور بدهند و در عین حال میزان قرار گرفتن بافت های سالم مجاور را کاهش دهند. IMRT، شکل پیشرفته تر درمان D-CRT3 و رایج ترین نوع پرتودرمانی خارجی برای درمان سرطان پروستات است. این دستگاه از یک ماشین کامپیوتری استفاده می کند که در حین ارسال پرتو در اطراف بیمار حرکت می کند. همراه با شکل دادن به پرتوها و هدف قرار دادن آنها به سمت پروستات از چندین زاویه، می توان شدت (قدرت) پرتوها را تنظیم کرد تا دوزهای تابش به بافت های طبیعی مجاور را محدود کند. این امر به پزشکان اجازه می دهد تا دوز پرتوهای بالاتری را به سرطان برسانند. برخی از ماشین ‌های رادیوتراپی جدیدتر دارای اسکنرهای تصویربرداری هستند. این پیشرفت که به عنوان پرتودرمانی هدایت شده با تصویر (IGRT: Image Guided Radiation Therapy) شناخته می شود، به پزشک اجازه می دهد تا درست قبل از پرتودهی، از پروستات عکس بگیرد تا تنظیمات جزئی در هدف گیری را انجام دهد. به نظر می رسد که این امر به تجویز هرچه دقیقتر اشعه کمک می کند و منجر به عوارض جانبی کمتری می شود. نوعی از IMRT رادیوتراپی چرخشی با تعدیل دوز سه بعدی (حجمی)(Volumetric Modulated Arc Therapy=VMAT) نامیده می شود. در این روش از دستگاهی استفاده می شود که با چرخش در اطراف بدن، تابش را به سرعت ارسال می کند. این امر اجازه می دهد تا هر درمان فقط در طی چند دقیقه انجام شود.  مدت زمان درمان با این روش کوتاهتر بوده و برای بیمار راحتتر است و به شکل تئوری می تواند دقیقتر از IMRT باشد. نام دیگر این روش Rapid Arc (درمان چرخشی سریع) می باشد.  

3) پرتودرمانی استریوتاکتیک 

SBRT این تکنیک از تکنیک ‌های هدایت ‌شده تصویری (IGRT) پیشرفته برای رساندن دوزهای بسیار بالاتر تابش به یک ناحیه مشخص مانند پروستات استفاده می ‌کند. لذا کل دوره درمان بسیار کوتاهتر بوده و درمان تنها در چند روز انجام می شود. SBRT اغلب با نام ماشین هایی که تابش را ارسال می کنند، مانند گاما نایف، سایبرنایف و لیناک (LINAC) شناخته می شود. مزیت اصلی SBRT نسبت به IMRT این است که طول دوره درمان کمتر است (روزها به جای هفته ها)، و شما مجبور نیستید چندین هفته جهت رفت و آمد به مرکز رادیوتراپی زمان بگذارید. این روش اگر بسیار دقیق انجام شود نویدبخش بهترین درمان برای کانسر پروستات است.

4) پرتودرمانی پروتون بیم تراپی

رادیوتراپی سه بعدی کانفورمال در پروتون بیم تراپی، از اشعه پروتون به جای اشعه ایکس برای متمرکز شدن روی سرطان استفاده می شود. برخلاف پرتوهای ایکس که هم قبل و هم بعد از برخورد با هدف انرژی خود را آزاد می ‌کنند، پروتون‌ ها انرژی شان را تنها پس از طی مسافت معینی آزاد می‌ کنند. این بدان معناست که تابش پرتو پروتون در تئوری می تواند پرتوهای بیشتری را به پروستات برساند در حالی که آسیب کمتری به بافت های طبیعی مجاور وارد می کند. تابش پرتو پروتون را می توان با تکنیک هایی مشابه D-CRT3 و IMRT انجام داد. اگرچه پروتون بیم تراپی ممکن است موثرتر از استفاده از اشعه ایکس باشد، اما مطالعات تاکنون نشان نداده اند که آیا این امر صحت دارد یا خیر. در حال حاضر، پروتون بیم تراپی به طور گسترده در دسترس نیست. ماشین ‌های مورد نیاز برای ساخت پروتون‌ ها و هزینه درمان بسیار گران هستند و در بسیاری از مراکز دنیا در دسترس نیستند.

عوارض رادیوتراپی سرطان پروستات به روش EBRT

عوارض پرتو درمانی سرطان پروستات
عوارض پرتو درمانی
برخی از عوارض جانبی EBRT مانند عوارض جراحی هستند، در حالی که برخی دیگر متفاوت هستند. مشکلات روده: اشعه می تواند انتهای روده را تحریک کند و باعث ایجاد وضعیتی به نام پروکتیت پرتویی (التهاب انتهای روده) شود. این وضعیت می تواند منجر به اسهال، گاهی همراه با خون در مدفوع شود. بیشتر این مشکلات با گذشت زمان از بین می روند، اما در موارد نادر عملکرد طبیعی روده باز نمی گردد. برای کمک به کاهش مشکلات روده، ممکن است به شما گفته شود که رژیم غذایی خاصی را در طول پرتودرمانی دنبال کنید تا به محدود کردن حرکات روده در طول درمان کمک کند. گاهی اوقات قبل از درمان یک ژل مخصوص یا یک وسیله بالون مانند، بین رکتوم و پروستات قرار داده می شود تا بعنوان فاصله دهنده عمل کند و میزان تشعشعات وارده به انتهای روده را کاهش دهد. مشکلات ادراری: اشعه می تواند مثانه را تحریک کرده و منجر به حالتی به نام سیستیت پرتویی شود. ممکن است نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشید، در حین ادرار کردن احساس سوزش داشته باشید و یا خون در ادرار خود ببینید. البته مشکلات ادراری معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابند. برخی از مردان پس از درمان دچار بی اختیاری ادرار می شوند. انواع مختلفی از بی اختیاری وجود دارد. به طور کلی، مقدار بروز این عارضه جانبی به دنبال پرتودرمانی نسبت به جراحی کمتر است. شیوع این عارضه زیاد نیست. به ندرت ممکن است، مجرای ادرار تنگ شود. این وضعیت ممکن است نیاز به درمان بیشتر برای باز کردن مجدد آن داشته باشد. مشکلات نعوظ، از جمله ناتوانی جنسی: پس از چند سال بعد از رادیو تراپی پروستات، میزان ناتوانی جنسی تقریباً مشابه این وضعیت پس از جراحی است. مشکلات نعوظ معمولاً بلافاصله پس از پرتودرمانی رخ نمی‌ دهد و به تدریج در طول زمان ایجاد می‌ شود. این وضعیت در جراحی متفاوت است، چرا که ناتوانی جنسی بعد از جراحی بلافاصله رخ می دهد. هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال اینکه مشکل نعوظ ایجاد شود بیشتر است. مشکلات نعوظ را اغلب می توان با درمان هایی از جمله داروها برطرف کرد. احساس خستگی: پرتو درمانی پروستات می تواند منجر به خستگی مفرط شود که ممکن است تا چند هفته طول بکشد. لنف ادم: غدد لنفاوی به طور معمول راهی برای بازگشت مایعات به قلب از تمام نواحی بدن فراهم می کنند. اگر غدد لنفاوی اطراف پروستات در اثر تشعشع آسیب ببینند، مایعات می تواند به مرور زمان در پاها یا ناحیه تناسلی تجمع یافته و باعث تورم و درد شود. لنف ادم معمولاً با فیزیوتراپی قابل درمان است.

براکی تراپی 

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران
براکی تراپی – بهترین فوق تخصص رادیوتراپی
در براکی تراپی از “دانه های” کوچک رادیواکتیو استفاده می شود که هر کدام به اندازه یک دانه برنج است. این دانه ها مستقیماً در پروستات قرار می گیرند.
  •         براکی تراپی به تنهایی، اغلب فقط در مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه که رشد نسبتاً کندی دارد (گرید پایین) استفاده می شود.
  •         گاهی اوقات براکی تراپی همراه با رادیوتراپی خارجی گزینه ای برای مردانی است که در معرض خطر بیشتری برای رشد سرطان در خارج از پروستات هستند.
استفاده از براکی تراپی  برای درمان سرطان پروستات چندان معمول نیست. برای مردانی که رزکسیون پروستات از طریق مجرای ادراری (Trans-Urethral Resection of Prostate=TURP) انجام داده اند یا برای کسانی که از قبل مشکلات ادراری دارند، خطر عوارض جانبی ادراری به دنبال براکی تراپی ممکن است بیشتر باشد. براکی تراپی ممکن است در مردانی که غدد پروستات بزرگ دارند به خوبی عمل نکند زیرا ممکن است موجب شود دانه ها در مکان های صحیح خود قرار نگیرند. تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی از طریق انتهای روده، سی تی اسکن یا MRI برای کمک به قرار دادن دانه های رادیواکتیو استفاده می شود. برنامه های کامپیوتری ویژه، دوز دقیق تابش مورد نیاز را محاسبه می کنند.
دو نوع براکی تراپی پروستات وجود دارد که هر دو در اتاق عمل انجام می شود. شما بی حسی نخاعی (نیم تنه پایینی بدن شما بی حس است) یا بیهوشی عمومی (به خواب می روید) دریافت خواهید کرد و ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید. درمان براکی ‌تراپی می ‌تواند به تنهایی یا همراه با پرتودرمانی خارجی (با دوز کمتر از حد معمول) استفاده شود.

براکی تراپی سرطان پروستات یا پرتودرمانی داخلی سرطان پروستات

براکی تراپی دائمی 

در این روش، دانه ‌های رادیواکتیو (مانند ید-125 یا پالادیوم-103) در داخل سوزن ‌های نازکی قرار می ‌گیرند که از طریق پوست در ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد و به داخل پروستات وارد می‌ شوند. دانه ‌ها بعد از کشیدن سوزن‌ در جای خود باقی می ‌مانند و دوزهای کم تابشی را برای هفته ‌ها یا ماه‌ ها منتشر می‌ کنند. تابش دانه ها مسافت بسیار کوتاهی را طی می کند، بنابراین دانه ها می توانند مقدار خوبی از تشعشع را در یک منطقه بسیار کوچک منتشر کنند. معمولاً حدود 100 دانه قرار می گیرد، اما این بستگی به اندازه پروستات شما دارد. از آنجایی که دانه ها بسیار کوچک هستند، به ندرت باعث ناراحتی می شوند و به سادگی پس از سپری شدن نیمه عمر مواد رادیواکتیو در جای خود باقی می مانند. همچنین ممکن است همراه با براکی تراپی پرتودرمانی خارجی (EBRT) نیز دریافت کنید، به خصوص اگر خطر انتشار سرطان به خارج از پروستات بیشتر باشد (به عنوان مثال، اگر گلیسون بالایی دارید).

براکی تراپی موقت 

در این تکنیک دوزهای بالاتر تشعشع برای مدت کوتاهی در محل تجویز می شود. سوزن های توخالی از طریق پوست، بین کیسه بیضه و مقعد به داخل پروستات قرار داده می شوند. لوله های نایلونی نرم (کاتتر) در این سوزن ها قرار می گیرند. سپس سوزن ها برداشته می شوند اما کاتترها در جای خود باقی می مانند. سپس ایریدیوم-192 یا سزیم-137 رادیواکتیو در کاتترها (معمولاً به مدت 5 تا 15 دقیقه) قرار می گیرد. به طور کلی درمان حدود 1 تا 4 جلسه در 2 روز متفاوت انجام می شود. پس از آخرین درمان، کاتترها برداشته می شوند. تا حدود یک هفته پس از درمان، ممکن است کمی درد یا تورم در ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده داشته باشید و ادرار شما ممکن است قهوه ای مایل به قرمز باشد.

خطرات و عوارض پرتودرمانی پروستات به روش براکی تراپی

  • اقدامات احتیاطی در برابر تشعشع

اگر براکی تراپی دائمی (LDR) انجام دهید، دانه ها مقدار کمی تابش را برای چندین هفته یا چند ماه منتشر می کنند. حتی با وجود اینکه پرتوها خیلی دور نمی ‌روند، ممکن است پزشک به شما توصیه کند در این مدت از زنان باردار و کودکان کم سن دوری کنید. اگر قصد سفر دارید، ممکن است لازم باشد از پزشک خود مجوز دریافت کنید، زیرا سطوح پایین تشعشع گاهی اوقات توسط سیستم های تشخیص در فرودگاه ها قابل تشخیص است و ممکن است اجاره سفر به شما داده نشود. همچنین ریسک کوچکی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از دانه ها ممکن است حرکت کنند. ممکن است از شما خواسته شود که در هفته اول، ادرار خود را بررسی کنید تا دانه هایی که ممکن است بیرون بیایند، پیدا کنید. ممکن است از شما خواسته شود که اقدامات احتیاطی دیگری مانند پوشیدن کاندوم در حین رابطه جنسی را نیز انجام دهید. حتماً هر دستورالعملی را که پزشک به شما می دهد را دنبال کنید. همچنین گزارش هایی مبنی بر حرکت دانه ها از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن مانند ریه ها وجود دارند که البته این اتفاق به ندرت رخ می دهد و به نظر نمی رسد که عوارض بدی ایجاد کند. این اقدامات احتیاطی بعد از براکی تراپی HDR لازم نیست، زیرا اشعه بعد از درمان در بدن باقی نمی ماند.
  • مشکلات روده

براکی تراپی گاهی اوقات می تواند انتهای روده (رکتوم) را تحریک کند و باعث ایجاد وضعیتی به نام پروکتیت پرتویی شود. مشکلات روده مانند درد رکتوم (راست روده)، سوزش و/یا اسهال (گاهی با خونریزی) ممکن است رخ دهد، اما مشکلات طولانی مدت جدی غیرمعمول هستند.
  • مشکلات ادراری

بی اختیاری شدید ادرار (مشکل در کنترل ادرار) عارضه جانبی شایعی نیست. اما برخی از مردان به دلیل تحریک مجرای ادرار (لوله ‌ای که ادرار را از مثانه تخلیه می ‌کند) مشکل تکرر ادرار پیدا می کنند. این وضعیت با گذشت زمان بهتر می‌ شود. به ندرت، گاهی مجرای ادرار ممکن است واقعا بسته شود (تنگی مجرای ادرار) و نیاز به باز کردن با کاتتر یا جراحی داشته باشد.
  • مشکلات نعوظ

برخی مطالعات نشان داده اند که میزان مشکلات نعوظ بعد از براکی تراپی کمتر است، اما مطالعات دیگر نشان داده اند که میزان آن برابر با مقدار مشکلات نعوظ به دنبال پرتو درمانی خارجی یا جراحی است. هر چه جوانتر باشید و عملکرد جنسی شما قبل از درمان بهتر باشد، احتمال اینکه بعد از درمان دوباره عملکرد خود را به دست آورید، بیشتر خواهد بود. مشکلات نعوظ را اغلب می توان با دارو، برطرف کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد مقابله با مشکلات نعوظ و سایر مسائل جنسی، به قسمت رابطه جنسی برای مرد مبتلا به سرطان مراجعه کنید.

رادیوداروها

رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات | پرتو درماني پروستات | پرتو درمانی در پروستات
رادیوداروها داروهایی هستند که حاوی عناصر رادیواکتیو هستند. آنها به داخل ورید تزریق می شوند و از طریق خون حرکت می کنند تا به سلول های سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند برسند. سپس این داروها تشعشعاتی را منتشر می کنند که سلول های سرطانی را از بین می برد. (نوع اشعه ای که آنها استفاده می کنند مسافت بسیار کوتاهی را طی می کند؛ از اینرو به محدود کردن عوارض جانبی کمک می کند.) این داروها برخلاف سایر انواع پرتودرمانی می توانند به سرطان در هر نقطه ای از بدن، برسند، اما سبب درمان قطعی سرطان نشده و فقط علائم بیمار را تسکین میدهند.

رادیوداروهایی که PSMA را هدف قرار می دهند

آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات (PSMA: Prostate Specific Membrane Antigen) پروتئینی است که اغلب به مقدار زیاد در سلول های سرطانی پروستات یافت می شود. لوتشیوم ((Lutetium یک رادیودارو است که به PSMA متصل می شود و اشعه را مستقیماً به سلول های سرطانی پروستات می رساند. از این دارو می توان برای درمان سرطان پروستات که به سایر نواحی بدن گسترش یافته و قبلاً با هورمون درمانی و شیمی درمانی درمان شده و در حال حاضر دچار پیشرفت تومور شده است، استفاده کرد. سلول های سرطانی باید حاوی پروتئین PSMA باشند. لذا پزشک قبل از دریافت این دارو، اسکن PSMA PET را تجویز می کند تا مطمئن شود سلول های سرطانی دارای PSMA هستند. این دارو به صورت تزریق یا انفوزیون وریدی (IV)، معمولاً هر 6 هفته یک بار و تا 6 دوز تجویز می شود.

رادیوداروهایی که استخوان ها را هدف قرار می دهند

برخی از رادیوداروها برای قرارگیری و تغلیظ در استخوان ها طراحی شده اند، که می توانند به درمان سرطان پروستاتی که به استخوان گسترش یافته کمک کنند. رادیوداروهایی که بدین منظور استفاده می شوند عبارتند از:
  •           استرانسیوم-89 (متاسترون)
  •           ساماریوم-153 (کوادرامت)
  •           رادیوم-223 که این مورد در ایران موجود نیست.

عوارض رادیوتراپی پروستات با منشا رادیوداروها

رادیوتراپی پروستات و عوارض آن | عوارض راديوتراپي پروستات
برخی از شایع ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از:
  •         احساس خستگی
  •         خشکی دهان
  •         حالت تهوع
  •         از دست دادن اشتها
  •         یبوست
این دارو می تواند تعداد گلبول های خونی را کاهش دهد که:
  •         تعداد کم گلبول های قرمز خون می تواند باعث خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست یا تنگی نفس شود.
  •         پایین بودن پلاکت خون می تواند منجر به خونریزی شدید شود.
  •         تعداد کم گلبول های سفید خون می تواند منجر به افزایش خطر عفونت شود که ممکن است به صورت تب، لرز، گلودرد، یا زخم های دهان یا سایر نقاط بدن نشان داده شود.
این دارو ممکن است به کلیه ها آسیب برساند.از اینرو توصیه می شود مایعات زیادی بنوشید تا قبل و بعد از مصرف این دارو به خوبی ادرار کنید و بدین ترتیب از کلیه‌ ها محافظت شود. اگر کمتر از حد معمول ادرار داشتید، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. این دارو حاوی تشعشعاتی است که ممکن است چند روز پس از درمان در بدن شما باقی بماند، بنابراین تیم مراقبت های بهداشتی به شما در مورد محافظت از خود و دیگران توضیحات لازم را ارائه می کند. ممکن است به شما توصیه شود که از تماس نزدیک با افراد دیگر، به ویژه کودکان و زنان باردار، حداقل برای چند روز پس از هر درمان خودداری کنید.

درمان قطعی سرطان پروستات پیشرفته

در حال حاضر، هیچ درمان قطعی برای سرطان پروستات پیشرفته وجود ندارد. با این حال، درمان های موجود می توانند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک کنند.

درمان های سرطان پروستات پیشرفته

درمان های سرطان پروستات پیشرفته معمولاً شامل ترکیبی از روش های زیر است:

  • پرتودرمانی: پرتودرمانی با استفاده از اشعه برای از بین بردن سلول های سرطانی عمل می کند.
  • هورمون درمانی: هورمون درمانی با کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن، رشد سلول های سرطانی پروستات را مهار می کند.
  • شیمی درمانی: شیمی درمانی با استفاده از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی عمل می کند.

پس از پرتودرمانی برای سرطان پروستات چه انتظاری باید داشت؟

پس از پرتودرمانی برای سرطان پروستات، انتظار می رود که بیمار برخی از عوارض جانبی را تجربه کند. این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و به مرور زمان بهبود می یابند.

شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • درد و سوزش در ناحیه تناسلی و ادراری: این عوارض جانبی معمولاً در طی چند هفته پس از پرتودرمانی بهبود می یابند. بیمار می تواند برای کاهش درد و سوزش از داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک استفاده کند.
  • اسهال: این عارضه جانبی معمولاً در طی چند هفته پس از پرتودرمانی بهبود می یابد. بیمار می تواند برای کاهش اسهال از داروهای ضد اسهال استفاده کند.
  • خستگی: این عارضه جانبی معمولاً در طی چند ماه پس از پرتودرمانی بهبود می یابد. بیمار باید استراحت کافی داشته باشد و از انجام فعالیت های شدید خودداری کند.
  • کاهش میل جنسی: این عارضه جانبی می تواند دائمی باشد. بیمار می تواند برای بهبود میل جنسی با پزشک خود مشورت کند.

در موارد نادر، رادیوتراپی سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی جدی تری ایجاد کند، مانند:

  • عفونت: این عارضه جانبی معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شود.
  • تنگی مجرای ادراری: این عارضه جانبی می تواند دائمی باشد. بیمار ممکن است نیاز به جراحی برای درمان این عارضه داشته باشد.
  • ناتوانی جنسی: این عارضه جانبی می تواند دائمی باشد. بیمار می تواند برای بهبود میل جنسی با پزشک خود مشورت کند.

برای کاهش عوارض جانبی پس از پرتودرمانی سرطان پروستات، بیمار باید نکات زیر را رعایت کند:

  • به طور منظم تحت نظر پزشک خود قرار بگیرید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را به طور منظم مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • از غذاهای سالم و متعادل استفاده کنید.

اگر بیمار هرگونه عارضه جانبی جدید یا بدتر شدن عارضه جانبی موجود را تجربه کرد، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهد.

مدت زمان پرتودرمانی برای سرطان پروستات چقدر است؟

مدت زمان پرتودرمانی برای سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع پرتودرمانی: رادیوتراپی خارجی معمولاً به صورت روزانه و به مدت 5-7 هفته انجام می شود. رادیوتراپی داخلی ممکن است به صورت یکباره یا در چندین جلسه انجام شود.
  • مرحله سرطان: سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً به پرتودرمانی کمتری نیاز دارد.
  • سلامت عمومی بیمار: بیمارانی که سلامت عمومی ضعیف تری دارند ممکن است نیاز به پرتودرمانی کمتری داشته باشند.

در حالت کلی، رادیوتراپی خارجی برای سرطان پروستات معمولاً به مدت 5-7 هفته انجام می شود. این بدان معناست که بیمار باید به مدت 5-7 هفته، پنج روز در هفته، برای پرتودرمانی مراجعه کند.

رادیوتراپی داخلی ممکن است به صورت یکباره یا در چندین جلسه انجام شود. در صورت انجام رادیوتراپی داخلی به صورت یکباره، بیمار نیاز به یک روز بستری در بیمارستان دارد. در صورت انجام رادیوتراپی داخلی در چندین جلسه، بیمار باید به مدت چند روز یا چند هفته برای پرتودرمانی مراجعه کند.

عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان پروستات معمولاً خفیف هستند و به مرور زمان بهبود می یابند. با این حال، برخی از عوارض جانبی، مانند کاهش میل جنسی، می توانند دائمی باشند.

عوارض بعد از پرتودرمانی پروستات

پرتودرمانی پروستات یک روش درمانی موثر برای سرطان پروستات است. این روش درمانی می تواند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

با این حال، پرتودرمانی پروستات می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند. این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و به مرور زمان بهبود می یابند، اما برخی از آنها می توانند دائمی باشند.

شایع ترین عوارض جانبی پرتودرمانی پروستات عبارتند از:

  • درد و سوزش در ناحیه تناسلی و ادراری
  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش میل جنسی

امید به زندگی پس از پرتودرمانی پروستات چقدر است؟

امید به زندگی پس از پرتودرمانی پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مرحله سرطان: بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً امید به زندگی بیشتری دارند.
  • سن بیمار: بیماران جوان تر معمولاً امید به زندگی بیشتری دارند.
  • سلامت عمومی بیمار: بیمارانی که سلامت عمومی بهتری دارند معمولاً امید به زندگی بیشتری دارند.

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، امید به زندگی پس از پرتودرمانی پروستات در مراحل اولیه سرطان به شرح زیر است:

  • 5 سال: 98%
  • 10 سال: 94%

در مراحل پیشرفته تر سرطان پروستات، امید به زندگی کمتر است.

به طور کلی، پرتودرمانی پروستات یک درمان موثر برای سرطان پروستات است. این روش می تواند به بهبود بقا و کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

پرتودرمانی پروستات نی نی سایت

در نی نی سایت بسیاری از مادران با تجربه واقعا از تجربه های خودشان در مورد سرطان ها، درمان انواع سرطان و عوارض درمان سرطان با هم بحث و گفتگو میکنند و تجربه های هم را با هم در میان میگذارند که واقعا میتوان از آن استفاده کرد.

هزینه پرتو درمانی پروستات

رادیوتراپی در سرطان پروستات | پرتودرمانی برای سرطان پروستات
هزینه های پرتودرمانی بسته به عوامل مختلف، متفاوت است. شما می توانید جهت کسب اطلاع از هزینه های خود با مشاور ما صحبت کنید.

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران | بهترین متخصص رادیوتراپی سرطان پروستات

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران
بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران – متخصص پرتودرمانی
چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی خصوصی در تهران را بررسی کرده اید، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید، به شما دکتر احسان کرباسی را معرفی می کنیم.
درباره دکتر احسان کرباسی بیشتر بدانید
دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.
جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

برای برگشت به صفحه اصلی سرطان پروستات کلیک کنید.

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن